Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRiis, Hanne Lene
dc.date.accessioned2021-04-20T10:40:16Z
dc.date.available2021-04-20T10:40:16Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2738614
dc.description.abstractDet er altfor mange elever som har et stort fravær og alt for mange som slutter på skolen. Det er bekymringsfullt når en så stor andel av elever i Norge velger å slutte på skolen og ikke får studie- eller yrkeskompetanse. Det vil sannsynligvis få store negative konsekvenser for den det gjelder, både personlig og økonomisk. Det har blitt forsket mye på årsaker til frafallet og nyere forskning er opptatt av hva som kjennetegner elever som slutter på skolen. Hovedmålet med denne undersøkelsen er å få innsikt i enkeltelevers erfaring med frafallet i videregående skole, sett fra elevenes ståsted. Målgruppen er elever som har vært i nærheten av å slutte, men velger å fortsette. I min undersøkelse er jeg opptatt av hva elevene selv mener har betydning for at de velger å fortsette på skolen. Elevenes perspektiv kan gi kunnskap om hva som har betydning for at elevene ikke slutter på skolen. Den gruppen jeg har hatt som informanter består av to gutter og ei jente. Elevene representerte både yrkesfaglig og studiespesialiserende utdanningsområder, i tillegg er det både etnisk norske og flerspråklige elever med i det endelige utvalget. Jeg har tilnærmet meg emner som relasjon lærer og elev, selvoppfatning, medansvar og klassemiljøet. I tillegg til tilrettelegging for sårbare elevers muligheter og behov. Jeg har sett på begrepet skolelivskvalitet som viser til elevenes subjektive, positive og negative erfaringer i skolehverdagen. Jeg har brukt kvalitativ metode ved å intervjue elevene for å få innblikk i elevenes subjektive erfaringer, opplevelser og tanker om hva som har vært av betydning for at de fortsetter på skolen og ikke har sluttet. Dette er noen av de viktigste erfaringene som kommer fram i samtalen med elevene: Relasjon til læreren motiverer til arbeidsinnsats og gir bedre forutsetninger for læring. Relasjon skaper forpliktelser til læreren. Relasjon har uvurderlig betydning for tilstedeværelsen. Eksempelvis ser vi at relasjon til læreren ble et vendepunkt for den ene informanten, fra nesten å slutte på skolen til å ikke ha fravær. Andre viktige erfaringer er at et godt klassemiljø kan være limet, mens et dårlig klassemiljø kan øke fraværet. Elevens selvoppfatning er heller ikke uten betydning for å fullføre utdanningen. Foreldrenes engasjement kan også spille en rolle. Elevene har også pekt på at skolen ser ut til å ha for dårlige rutiner i forhold til fravær.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Vestfolden_US
dc.subjectfrafallen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.titlePå nippet til å droppe ut: En intervjubasert undersøkelse om ungdom i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holder(c) Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.source.pagenumber76en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel