Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSantana, Marianne Olsen
dc.date.accessioned2021-04-08T08:50:26Z
dc.date.available2021-04-08T08:50:26Z
dc.date.created2020-11-27T12:11:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationSantana, M. O. (2020). "... det er på veien man utvikler seg som leder": Om lederutvikling i barnehagelærerutdanningen. Nordisk Tidsskrift for Pedagogikk Og Kritikk, 6, 130-142.en_US
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2736782
dc.description.abstractReviderte Nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen tydeliggjør progresjon i arbeidet med ledelse i barnehagelærerutdanningen i større grad enn tidligere. I denne artikkelen undersøker jeg derfor om det er behov for ytterligere kunnskap om ledelse i barnehagelærerutdanningen. Artikkelen presenterer en studie hvor forskningsmaterialet består av 36 tekster skrevet av barnehagelærerstudenter i emnet ledelse, samarbeid og utvikling (LSU) ved en utdanningsinstitusjon i Norge. Teorigrunnlaget for studien er i hovedsak Gert Biestas differensiering mellom tre dimensjoner i utdanning og pedagogikk, subjektivering, sosialisering og kvalifisering, med hovedvekt på subjektivering. Sammen med teori om erfaringsbasert kunnskap danner Biesta sine perspektiv rammen for diskusjonen. Hovedfunnene er sentrert omkring betydningen av erfaringer og usikkerhet knyttet til lederrollen, samt at lederrollen krever et bredt kunnskapsgrunnlag. På bakgrunn av funnene diskuterer jeg om det blir lagt for lite vekt på lederrollen, og om det er for lite praksis i utdanningen til å ivareta behovet for kunnskap om nettopp lederrollen. Implikasjonene i studien er om vektleggingen av lederrollen heller bør handle om å ruste studentene til det å være i rollen som student, med den usikkerheten og eventuelle mangelen på erfaring det innebærer, snarere enn å fylle på med enda mer teoretisk og erfaringsbasert kunnskap i en utdanning som allerede bærer preg av tematrengsel.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.title"... det er på veien man utvikler seg som leder": Om lederutvikling i barnehagelærerutdanningen.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020 Marianne Olsen Santana.en_US
dc.source.pagenumber130-142en_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikken_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/ntpk.v6.2241
dc.identifier.cristin1853360
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal