Show simple item record

dc.contributor.authorFredriksen, Biljana Culibrk
dc.date.accessioned2021-03-19T12:22:37Z
dc.date.available2021-03-19T12:22:37Z
dc.date.created2021-01-15T16:36:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationFredriksen, B. C. (2020). More-than-human perspectives in understanding embodied learning: Experience, ecological sustainability and education. FormAkademisk-forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 13(3).en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2734492
dc.description.abstractEvner til å lære gjennom kroppslig samhandling med miljøer er iboende hos mennesker og andre arter, og sikrer artenes overlevelse. Ved å kombinere data fra studier fra erfaringslæring hos små barns og hos et føll (en nyfødt hest), viser forfatteren hvordan både mennesker og andre arter lærer gjennom kroppslige samhandling med sine omgivelser. Slike samhandlinger er avhengige av eget initiativ og utfordrer en rekke valg. Artikkelen argumenterer for kroppslig læring som avgjørende for overlevelse på tvers av arter. Den viser videre hvordan en slik forståelse av kroppslig læring kan motivere dekonstruksjon av dualismer mellom kroppslige og verbale læringsformer, og mellom menneske og andre arter, på denne måten kan bidra til en mer helhetlig forståelse av læring. I verden med mange økologiske utfordringer, kan kroppslige former for læring føre til økt økologisk bevissthet og kan bidra til utdanning for økologisk bærekraft.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleMore-than-human perspectives in understanding embodied learning: Experience, ecological sustainability and educationen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Biljana C. Fredriksen.en_US
dc.source.volume13en_US
dc.source.journalFormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikken_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.3549
dc.identifier.cristin1872361
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal