Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBiseth, Heidi
dc.contributor.authorFjeldstad, Erik Andreas
dc.date.accessioned2021-03-17T17:12:18Z
dc.date.available2021-03-17T17:12:18Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2734009
dc.description.abstractTemaet i denne studien er læreres forhold til elevers kontroversielle holdninger og handlinger, óg formålet har vært å undersøke problemstillingen: Hvordan håndterer lærere elevers kontroversielle holdninger og handlinger. Det teoretiske rammeverket i studien ser på flere sider av lærerprofesjonen – klasseledelse, læringssyn, kunnskapsgrunnlag, rolleforståelse og personlig bakgrunn, óg har alle det til felles at de undersøker en bred forståelse av læreryrket som motsats til en streng og regelbundet yrkesutøvelse. Teoriene undersøker hvordan lærere som går utenfor egne rammer og utvider sin egen kunnskapsforståelse sammen med elevene skaper gode relasjoner og trygge inkluderende klasserom. Empirien i undersøkelsen bygger på kvalitative semistrukturerte forskningsintervju av fem lærere, hvorav to sosiallærere fordelt på barne-, ungdoms- og videregående skolen. Bakgrunnen for oppgaven er mine egne opplevelser som elev i skolen, óg som lærerstudent i voksen alder. Dessuten er det en aktuell problemstilling i dag, skolen er stadig gjenstand for mange meninger utenfor skolen om skolens formål i dagens samfunn. Skolen får i takt med samfunnsutviklingen nye oppgaver og skal nå også bidra til elevenes livsmestring. Det ansvarliggjør skolen og lærerne på nye områder som ikke bare kan knyttes til faglig kunnskapsformidling, men som også krever at lærere i større grad også blir omsorgspersoner for sine elever. I tilfeldig sammensatte klasser i dag er det mange ulike verdisyn og elevenes bakgrunn kan i stor grad variere. I studien undersøkes det hvordan lærere jobber med de utfordringene og mulighetene som klasserommet presenterer i dagens skole, med elevers ulike meninger, verdisyn. Studien viser at lærerens rolle i dag innebærer å ha nære relasjoner til elevene sine óg deres foreldre. De må være forberedt på å tilpasse seg, både faglig og sosialt, til det uforutsette og tåle å stå i utfordrende situasjoner. Informantene uttrykker alle et stort engasjement for sine elever, samtidig som det reflekteres over utfordringer knyttet til skolens regelverk og rutiner som ikke alltid klarer å fange opp sårbare elever. Det blir desto viktigere for informantene å jobbe med sitt eget kunnskapsgrunnlag og stille seg undrende til sine elever og ikke blir forutinntatte. Lærere har i dag mange roller som krever ulike kompetanser og erfaring. Lærere som støtter hverandre og deler et felles kunnskapsgrunnlag er et godt utgangspunkt for å videreutvikle sine ferdigheter og bedre ivareta sine elever.
dc.description.abstractThe theme of this study has been teachers' relationship with students' controversial attitudes and actions, and the purpose has been to examine the issue: How do teachers deal with students' controversial attitudes and actions? The theoretical framework of the study looks at several aspects of the teacher profession – class management, learning vision, knowledge base, role understanding and personal background, and all have it in common that they examine a broad understanding of the teaching profession as a counter to a strict and rule-bound professional practice. The theories examine how teachers who go outside their own frameworks and expand their own understanding of knowledge together with students create good relationships and safe inclusive classrooms. The empirical results in the survey is based on qualitative semi-structured research interviews of five teachers, two of whom are social teachers divided into primary, secondary, and high schools. The background to the assignment is my own experiences as a student in school, and as a teacher student in adulthood. Moreover, it is a topical issue today, the school is constantly the subject of many opinions outside the school about the purpose of the school in today's society. In line with the development of society, the school will be given new tasks and will now also contribute to the pupils' life skills. It makes the school and the teachers responsible in new areas that can not only be linked to professional dissemination of knowledge, but which also require that teachers to a greater extent also become caregivers for their students. In randomly composed classes today, there are many different values and the students' backgrounds can vary greatly. The study shows that the role of the teacher today involves having close relationships with their pupils and their parents. They must be prepared to adapt, both professionally and socially, to the unforeseen and endure to stand in challenging situations. The informants all express a great commitment to their pupils, while reflecting on challenges related to school regulations and routines that fail to catch vulnerable pupils. It becomes all the more important for the informants to work with their own knowledge base and wonder their students and not become biased. Teachers currently have many roles that require different skills and experience. Teachers who support each other and share a common knowledge base are a good starting point for further developing their skills and better looking after their pupils.
dc.languagenob
dc.publisherusn
dc.titleKontroversielle holdninger og handlinger: En kvalitativ studie av hvordan lærere håndterer elevers kontroversielle holdninger og handlinger
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel