Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHus, Astrid
dc.contributor.advisorCarlsen, Kari
dc.contributor.authorOphus, Inger Lise
dc.date.accessioned2021-03-17T17:12:15Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2734007
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan blader kan brukes som tekstilt materiale. Ved å benytte kunnskap og erfaringer jeg allerede har i møte med et for meg nytt materiale, har jeg forsøkt å få dette materialet, altså bladene, i tale. I mine problemstillinger stiller jeg følgende spørsmål:Hvilke potensiale har bruk av blader i arbeid med tekstil bruksform og tekstile teknikker? Hva skjer i en skapende prosess når teknikken er kjent og materialet er ukjent? For å besvare dette spørsmålet har jeg foretatt en undersøkelse av bladenes potensiale som tekstilt materiale og samlet erfaringene jeg har gjort i et eget arkiv. Den taktile og visuelle dialogen med bladene har vært avgjørende i dette arbeidet, og sammen med et fokus på skapende prosesser har jeg ved hjelp av søm forsøkt å gjøre bladene om til tekstillignende flater. Med utgangspunkt i erfaringene fra utprøvingene har jeg med improvisasjon som metode laget en kåpe av blader. Kåpa er ikke et plagg, men mer et symbol/metafor på det umulige prosjektet, dels basert på en sann historie fortalt av en venninne. Jeg har også hentet inspirasjon fra ulike kunstnere og kunstretninger, men ikke minst fra selve materialet. Bladene og mitt møte med dem og min egen dialog med dem som materiale. Den ord løse kommunikasjonen med og i materialet har altså vært sentral i undersøkelsen, og jeg drøfter blant annet hvilke didaktiske konsekvenser bevisstheten om det materielle språket kan få for opplæringen og undervisningen i programfag for vg1 Håndverk, design og produktutvikling. Jeg håper at denne masteravhandlingen kan være et lite bidrag til fagfeltet i form av å sette søkelyset på betydningen av kommunikasjon gjennom estetiske uttrykk og materialer. I denne sammenhengen problematiserer jeg behovet for det å kunne artikulere og finne ord for dette ellers så tause materielle språket. Jeg har sett på hvordan håndverksfagene gjennom den praktiske og sanselige tilnærmingen til kunnskap kan romme disse språklige utfordringene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleBotaniske assosiasjoner
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel