• Botaniske assosiasjoner 

      Ophus, Inger Lise (Master thesis, 2020)
      I denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan blader kan brukes som tekstilt materiale. Ved å benytte kunnskap og erfaringer jeg allerede har i møte med et for meg nytt materiale, har jeg forsøkt å få dette materialet, ...
    • broken / unbroken. Mening, verdi og uttrykkspotensiale i møter med det ødelagte 

      Espevoll, Elisabeth Graff (Master thesis, 2022)
    • Eksperimentering med tekstilrester: En kvalitativ undersøkelse om hvordan overflatetekstur kan utvikle forståelse for bærekraft 

      Sæta, Hege (Master thesis, 2023)
      Denne mastergradsavhandlingen er en kvalitativ studie om tekstilrester og elevers tanker og erfaringer om bruk av gjenbrukstekstiler i kunst og håndverk. Oppgaven er delt i to der delene følger hverandre parallelt og ...
    • Enhetlig ... helhetlig design? 

      Loughran, Karin Elisabeth (Master thesis, 2023)
      Konteksten for denne masteravhanlingen handler om formlære i KDA (Kunst, design og arkitektur) i videregående skole. Intensjonen med undersøkelsen har vært å frembringe kunnskap om å utforske hvordan to- og tredimensjonale ...
    • "Fossefall" 

      Harstad, Karianne (Master thesis, 2022)
      Jeg har observert at sentrumsområdet ved flere tettsteder i Norge virker mindre representative for stedet. Bebyggelsen er ofte en brokete forsamling av hus i forskjellige stiler, som ikke har en sammenheng. Disse ligger ...
    • Gjenbruk av plast 

      Ruyter, Hanne Marita Jegerud (Master thesis, 2023)
      Som faglærer i utdanningsprogrammet Kunst, Design og Arkitektur, hvor vi har et stort fokus på bærekraft, ønsket jeg med denne masteravhandlingen å lære mer om gjenbruk av plast som et formbart materiale. Jeg håper ved å ...
    • Identitet og selvbilde i skapende prosesser - Utforsking, synliggjøring og refleksjon gjennom arbeid med selvportrett. 

      Lerdahl, Natalie Anna Christine Egli (Master thesis, 2023)
      I læreplanen for kunst og håndverk står det at «Arbeid med visuell og materiell kultur bidrar til å styrke elevenes selvbilde og identitetsutvikling, gir forståelse av mangfold og skaper mening i tilværelsen» (Utdannings ...
    • La oss skape sammen 

      Myran, Christina Henriette (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har det blitt undersøkt hva samskaping kan være og hvilke erfaringer samskaping kan gi i utarbeidelse av stedspesifikk kunst ved en videregående skole. For å finne svar på dette har jeg brukt en ...
    • Lærelyst - Tilrettelegging gjennom skapende prosesser i videregående skole 

      Musaeus, Marianne (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlingen handler fenomenet lærelyst gjennom skapende prosesser. Den har vært avgrenset til min undervisningspraksis og egen kunstnerisk praksis. Jeg har sett på lærelyst hos elevene og hvordan det kan tilrettelegges ...
    • Manipulerte bilder 

      Kvelland, Hans Tore (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven er en undersøkelse med søkelys på forholdet mellom manipulerte bilder og etikk. Gjennom en kvalitativ og fenomenologisk inspirert tilnærming til forskningsfeltet, brukte jeg en litteraturstudie ...
    • Pedagogiske praksiser i kreative fellesskap- hvordan kunnskap og erfaring deles om vedbrent keramikk i kreative fellesskap 

      Ulverud, Lillann (Master thesis, 2023)
      I keramikkfeltet finnes det dokumentasjon på vedbrent keramikk som dateres flere tusen år tilbake i tid. De felles vedbrenningene som utføres i vår moderne tid er det lite pedagogisk forskning om. Jeg ville derfor forsøke ...
    • Samspillet mellom bilde og tekst i en bildebokfortelling 

      Veium, Kristin Solvang (Master thesis, 2022)
      Oppgaven undersøker kvaliteter og utfordringer i samspillet mellom bilde og tekst. Dette gjøres ved å utforske relasjonen gjennom eget skapende arbeid der en grunnfortelling brukes i tre bildebokkategorier som resulterer ...
    • Skaparhus som læringsarena 

      Skeide, Marte Gurskevik (Master thesis, 2023)
      Denne avhandlinga søker å svare på kva muligheiter og utfordringar ein møter når ein tek i bruk skaparhus som læringsarena i ein ungdomsskule. Korleis kan samhandling og sambruk, der kunst og handverk er initierande fag, ...
    • Taktile møter 

      Rozinek, Martina (Master thesis, 2023)
      Målet med denne undersøkelsen var å utvikle kunnskap om hvordan faglærere kan tilrettelegge kunst og håndverksopplæringen for elever med store og sammensatte funksjonsnedsettelser med vekt på taktil utforskning av materialer. ...
    • Vandring gjennom skog - bevissthet og dannelse 

      Brasøy, Mette (Master thesis, 2022)
      Denne masteravhandlingen dreier seg om å se det store bildet, og de overordnede begrepene folkehelse og livsmestring, gjennom små fragmenter i og av naturen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i en 27 dagers vandring gjennom ...
    • Å komponere en fortelling 

      Kirkeland, Linda (Master thesis, 2022)
      I denne avhandlingen har jeg gjennom en artografisk tilnærming undersøkt hva selvstendig uttrykk kan være, hvordan utforske dette i skapende prosesser og hvordan legge til rette for dette i undervisning. Jeg startet med å ...