Browsing Master i pedagogikk, deltid by Title
Now showing items 49-68 of 101
-
Kommunal styring: Kvalitetsutvikling i kommunale barnehager
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen belyses følgende problemstilling: “Hvordan styrer kommunen barnehagene for kvalitetsutvikling? Og hvordan oppleves denne styringen av styrere i barnehagen?” Gjennom våre forskerspørsmål og kvalitative ... -
Komplicerende ledelse: Affektiv produktion og ikke-uskyldig omsorgspraksis i dagtilbud
(Master thesis, 2022)This master thesis investigates the possibilities of what more and what else may become visible if pedagogical documentation, produced in collaboration between ECEC staff and computer programs, is viewed as affective ... -
Kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap
(Master thesis, 2022)Denne studien ser på kunnskapsdeling i et profesjonsfellesskap i barnehage, med en fenomenologisk tilnærming. Hannah Arendt som en av det 20. århundrets fremste tenkere tjener som vitenskapsteoretisk inspirasjon inn i ... -
Kunstig intelligens som pedagogisk verktøy: En litteraturgjennomgang av tilrettelegging og inkludering for elever med dysleksi
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker integreringen av kunstig intelligens (KI) i undervisningen for å fremme tilrettelegging og inkludering av elever med dysleksi. I en tid med rask teknologisk utvikling, kan KI tilby nye metoder ... -
Ledelse av lærerens arbeid med tverrfaglige temaer i klasserommet
(Master thesis, 2023)Målet med studien har vært å undersøke hvordan man som skoleleder kan legge til rette for lærernes videreutvikling av praktiseringen av folkehelse og livsmestring i egen undervisning. Studien tar utgangspunkt i en ... -
Ledelse av læreres arbeid med elevresultater
(Master thesis, 2022)Arbeid med elevresultater og skolelederes ansvar for å følge opp disse har fått økt aktualitet med ny læreplan som fremhever at skolen som et profesjonsfaglig fellesskap skal reflektere, vurdere og utvikle sin praksis ... -
Ledelse av prosesser for bærekraftig utvikling i barnehagen
(Master thesis, 2021)I denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan barnehageledere legger til rette for utviklingsprosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalgruppa. Innledningsvis beskrives historisk kontekst for arbeid med bærekraftig ... -
Ledelse og lærerperspektiv på demokratiopplæring i skolen
(Master thesis, 2020)Skolen er forpliktet til å oppdra elevene til samfunnsdeltakere og demokratiske medborgere. At skolen skal arbeide for å fremme demokrati er lovfestet i Opplæringslovens formålsparagraf. Hvordan kan skolens ledelse sammen ... -
Lek og lekende uttrykk
(Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en undersøkelse av 5-åringers lek og lekende uttrykk. Undersøkelsen tar for seg hvordan barnehagelæreren kan lytte til barns lekende uttrykk med alle sanser for å utvide sin forståelse av lek. ... -
Linjeskift i barnehagens endringsarbeid: Hverdagsfortellinger og etiske innfiltninger
(Master thesis, 2022)Utviklingsarbeid i barnehagen har gjennom flere ti-år vært et uttalt satsningsområde fra storting og regjering. Kompetansestrategiene for barnehagesektoren har hatt litt ulike innretninger i forhold til finansiering og ... -
(Livs)mestring i praksis
(Master thesis, 2024)I vårt masterprosjekt har vi ønsket å utforske fagfornyelsen og det tverrfaglige temaet livsmestring gjennom å se på faget Utdanningsvalg i en tverrfaglig kontekst. I vårt daglige virke arbeider vi begge med mennesker, så ... -
Livsmestring levekårsperspektiv
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Bakgrunn for studien er basert på interesse for spesialpedagogikk og opplevelsen av skolesystemet for noen av samfunnets mest sårbare grupper, og hva man kan gjøre for å hjelpe individer med komplekse livsløp. ... -
Manglende regneferdigheter og tidlig innsats: Egnet intensiv opplæring for elever som henger etter i regning – muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne studien er et ønske om å sette mer søkelys på matematikkvansker. I 2018 fikk vi en ny paragraf i opplæringsloven om tidlig innsats på 1.-4. trinn. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ... -
Med blanke ark og ny start? En kvalitativ studie av samarbeidet mellom barnehage og skole om overgang for barn med adferdsvansker
(Master thesis, 2022)I denne kvalitative studien har jeg utforsket hvordan informanter fra barnehage og skole beskriver samarbeidet i overgangen mellom de to institusjonene. Jeg ønsket å rette søkelys på hvordan samarbeidet ivaretar barn med ... -
Muligheter og spenninger i krysningen av det allmenne og det spesielle. En studie om det tverrprofesjonelle samarbeidet i søken mot en barnehage for ALLE barn
(Master thesis, 2024)I dagens komplekse barnehagehverdag er det en forutsetning med et godt faglig fellesskap for å skape en inkluderende, lekende og lærende barnehage for alle barn, uavhengig av barnets forutsetninger. Med utgangspunkt i disse ... -
Norsk tilpasning av kartleggingsverktøyet Family Impact of Assistive Technology Scale for Augmentative and Alternative Communication
(Master thesis, 2020)Bakgrunn: Barn med atypisk språklig utvikling kan ha behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ASK kan være alt fra håndtegn til avanserte tekniske hjelpemidler. For at barn som har behov for ASK skal kunne ... -
Oppdrag trivsel En analyse av trivselsbegrepet i rammeplanen for barnehage
(Master thesis, 2021)Barns rett til å trives i barnehagen er forankret i barnehageloven(2005) og rammeplan for barnehagen, innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med ett nytt kapittel som ble satt i kraft 1. januar 2021 og omhandler ... -
Overgang fra barnehage til skole for barn med særskilte behov - Forhold og faktorer som kan bidra positivt eller negativt i overgangen
(Master thesis, 2024)I denne mastergradsstudien er det undersøkt faktorer og forhold som kan bidra positivt eller negativt i overgangen mellom barnehage og skole for barn med særskilte behov gjennom en intervjuundersøkelse med 11 pedagoger og ... -
Pedagogene i forvaringsanstalten
(Master thesis, 2024)Avhandlingen undersøker meningsfullhet og motstandskraft blant ledere og lærere i arbeidet med forvaringsinnsatte med bruk av en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming. Den utforsker subjektive opplevelser og meningskonstruksjoner ... -
Pedagogisk- psykologisk arbeid med barnehagebarn som har utviklingsmessige språkvansker
(Master thesis, 2021)Vårt formål med denne oppgaven var å undersøke hvordan pedagogisk- psykologisk tjeneste (PPT) arbeider med utredning og tiltak i barnehagen. Utredningen og tiltakene vi undersøkte avgrenset vi mot barnehagebarn og ...