Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTokheim, Lars-André
dc.contributor.authorHøidalen, Øivind
dc.contributor.authorFuglaas, Geir
dc.date.accessioned2021-01-28T09:01:59Z
dc.date.available2021-01-28T09:01:59Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2725098
dc.description.abstractDe globale klimagassutslippene må reduseres til nær null i løpet av de nærmeste tre tiårene om vi skal unngå dramatiske endringer av klimaet. Transportsektoren, herunder personbilen, står for en betydelig del av klimagassutslippet. Vi sammenligner i denne artikkelen elektrisk drevne biler med dieseldrevne biler, i Norge og i EU. Hensikten er å undersøke under hvilke forutsetninger slike biler tilfredsstiller nye myndighetskrav, samt i hvilken grad de kan bidra til at våre personlige klimafotavtrykk blir oppnådd. Nettemisjonsfaktoren har en avgjørende innvirkning på elbilens klimafotavtrykk. I Norge er denne faktoren svært lav fordi strømproduksjonen er basert på fornybar energi. I mange andre land og regioner, for eksempel EU, er den mye høyere pga. mer bruk av fossil energi i kraftproduksjonen. Dette innebærer signifikante indirekte klimagassutslipp for elbilen. I tillegg oppstår betydelige klimagassutslipp under bilproduksjonen, både av selve kjøretøyet og batteriet. Økt bruk av fornybare energikilder i kraftproduksjon og mer miljøvennlig batteriproduksjon ventes likevel å gradvis redusere elbilens klimafotavtrykk, så vel under produksjon som i bruk. I dag medfører derfor produksjon og bruk av elbiler utslipp av CO2 både i Norge og i EU, og det er altså noe misvisende å hevde at dagens elbiler er nullutslippsbiler. Dette skyldes både produksjon av batterier og bruk av kraft fra strømnettet, som delvis er basert på fossile brennstoff (kull, olje, gass), og delvis ved bruk av fornybare teknologier. Både dieselbiler og elbiler har en kompleks global verdikjede. Det er krevende å identifisere klimafotavtrykket gjennom hele bilens livssyklus – spesielt med tanke på at dieselbiler representerer en moden teknologi, mens elbilene og særlig batteriutviklingen er i en tidlig fase. I denne studien har dette ledet til innsikt i hvilke parametere som er avgjørende å forstå og påvirke for at elbilen skal gi et viktig bidrag til det «grønne skiftet».en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectPersonbileren_US
dc.subjectElbileren_US
dc.subjectFossilbileren_US
dc.subjectklimagassutslippen_US
dc.titleEr elbilen et bærekraftig alternativ til fossilbilen?en_US
dc.typeReporten_US
dc.rights.holderCopyright The Authorsen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel