Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVassend, Eva Lill Fossli
dc.date.accessioned2021-01-26T10:15:16Z
dc.date.available2021-01-26T10:15:16Z
dc.date.created2021-01-15T17:02:17Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationVassend, E. L. F. (2020). Å leve med en intellektuell funksjonsnedsettelse: Unge menneskers refleksjoner og erfaringer i overgangen til voksenlivet. Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning, 1(1), 57-72.en_US
dc.identifier.issn2535-8162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2724738
dc.description.abstractDenne artikkelen utforsker hvilke erfaringer unge mennesker med intellektuelle funksjonsnedsettelser gjør seg i overgangen fra ungdomstid til voksenliv, med fokus på deres relasjoner til jevnaldrende, potensielle kjærester eller andre intime relasjoner. Datamaterialet består av intervjuer med 13 unge mennesker i alderen 16–28 år, samt transkriberte lydopptak fra deres behandlersamtaler i spesialisthelsetjenesten. Analysene viser at de unge tar inn over seg samfunnets forventninger til voksenliv, hvor det å finne en partner er et av flere aspekter som ansees å være særlig betydningsfullt. Samtidig møter de unge en rekke utfordringer som krever stor grad av refleksivitet. Mens noen velger en tilbakeholden livsstil, er andre mer tilbøyelige til å ta risiko. Flere av de unge tar del i belastede miljøer, noe som gjør dem særlig sårbare for å erfare krenkelser og ringeakt. Men til tross for alvorlige og gjentakende krenkelseserfaringer, viser de unge en vilje til kamp. En kamp for anerkjennelse, individualitet og selvverd, men også en kamp som gjør dem ytterligere sårbare for å erfare nye krenkelser og nederlag. Implikasjoner knyttet til oppfølging, behandling og tjenestetilbud drøftes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleÅ leve med en intellektuell funksjonsnedsettelse: Unge menneskers refleksjoner og erfaringer i overgangen til voksenlivet.en_US
dc.title.alternativeLiving with an intellectual disability Young individuals’ reflections on the transition to adulthood.en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright © 2020 Author(s).en_US
dc.source.pagenumber57-72en_US
dc.source.volume1en_US
dc.source.journalNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.2535-8162-2020-01-05
dc.identifier.cristin1872381
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal