dc.contributor.advisor | Skeie, Nils Olav | |
dc.contributor.author | Eriksen, Gaute | |
dc.contributor.author | Engesæt, Henning | |
dc.contributor.author | Berge, Jarle Haugland | |
dc.contributor.author | French, William | |
dc.date.accessioned | 2020-12-21T08:29:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-21T08:29:42Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2720469 | |
dc.description.abstract | Inovyn er en produsent av PVC-pulver. Dette pulveret transporteres i rør med pneumatisk transport. De har problemer med at sending av pulver stopper opp. Prosjektets hovedmål har vært å
lage en enkel og billig prototype som kan detektere tre tilstander i pulversendingen: «Ingen pulver i rør» (av), «pulver i rør» (ok drift) og «kun luft i rør» (ikke ok drift).
Ved hjelp av en SoC og akselerometer måles vibrasjonene i røret. Tilstanden i røret blir avgjort
ved å først ta en fouriertransformasjon av målesignalet fra akselerometeret. Dette lager et tilstandsbilde. Deretter blir avviket mellom nåværende tilstandsbilde og referansebilder for «pulver
i rør», «luft i rør» og «av» beregnet. Det referansebildet som gir minst avvik til nåværende vibrasjonsbilde gir tilstanden. Signal om tilstand blir gjort tilgjengelig for Inovyn via MQTT over
Wi-Fi. Prototypen er i stand til å skille mellom de tre tilstandene under relativt støyfrie forhold.
Gjennom prosjektets utførelse har vibrasjonsbildet i produksjonen vist seg å være mer kompleks
enn først antatt. Prototypen tar ikke høyde for varierende vibrasjonsstøy fra omgivelsene. Videre
utvikling må utføres for å få en tilstandsdeteksjon som Inovyn kan bruke. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge, Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag. | en_US |
dc.title | Internet of Things-enhet for akustikkanalyse av pneumatisk transport | en_US |
dc.type | Bachelor thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright The Author(s) | en_US |
dc.source.pagenumber | 55 | en_US |