Show simple item record

dc.contributor.authorSell, Ingunn Sælid
dc.contributor.authorBøe, Marit
dc.contributor.authorHognestad, Karin
dc.contributor.authorVala, Heidi Østland
dc.date.accessioned2020-12-11T11:52:44Z
dc.date.available2020-12-11T11:52:44Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.isbn978-82-7860-460-1
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2717141
dc.description.abstractDette heftet er et grunnlagsdokument for studenter, praksislærere og faglærere tilknyttet emnet “Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid” (LSU) i barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), studiested Notodden. Hensikten med dette dokumentet er å tydeliggjøre den faglige helhetstenkningen knyttet til studentenes lederutvikling i LSU. Dokumentet er resultat av et forsknings- og utviklingsarbeid i perioden 2015-2018. Fokusgruppeintervjuer med studenter, praksislærere og styrere, muntlige og skriftlige studentevalueringer samt diskusjoner og evalueringer i arbeidsgrupper bestående av praksisfelt, faglærere og studieledelse utgjør datagrunnlaget og dokumentasjonen i arbeidet. Det faglige innholdet i LSU videreutvikles årlig på bakgrunn av studentenes, praksisfeltets og faglærernes erfaringer og av videre forskning. Dokumentet beskriver lederutvikling slik det gjennomføres i LSU, og inkluderer undervisning, praksis og vurdering i emnet. Alle disse områdene av LSU er bygget opp rundt arbeidet studentene gjennomfører i praksis, hvor skygging og utprøving av lederhandlinger er valgt som arbeidsform for studentenes utvikling som barnehageledere. Skygging som metode for lederutvikling i praksis er utarbeidet på grunnlag av doktorgradsarbeidet til Marit Bøe (2016) og Karin Hognestad (2016). Forfatterne av dette dokumentet har vært aktive faglige bidragsytere i utviklingsarbeidet gjennom møter og faglige dialoger med studenter, praksislærere, styrere og faglærere, i gjennomføring av intervjuer og evalueringer og gjennom veiledning og undervisning. Forsknings- og utviklingsarbeidet i LSU har resultert i publiseringer og videre forskning, blant annet Hognestad og Bøe (2017, 2019) om skygging som metode for lederutvikling i barnehagelærerutdanningen, Sell og Vala (2017) om studenters erfaringer med skygging i praksis og Vala og Sell (2020) om partnerbarnehagens rolle som arena for studenters profesjonelle utvikling i praksis.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;62
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectbarnehagelærerutdanningen_US
dc.subjectlederutviklingen_US
dc.titleLederutvikling i emnet Ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid (LSU)en_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber15en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/