Hvor er ledelsen når virksomheter endrer?
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2679480Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De fleste bransjer har allerede erfart eller erfarer en eller flere digitale endringer. Målet med digitale endringer er å oppnå digital modenhet samt endringsvillighet til å endre dypt forankrede prosesser. Som en konsekvens av samfunnsendringer, så er en nødt til å sette nytt lys på alle områder i virksomheten som blant annet innebærer tidligere praksiser og gamle tenkemåter. Denne masteravhandlingen er en kvalitativ studie om ledelsesinvolvering i digitale endringsprosesser, og vil fokusere på betydningen av ledelsens involvering og hva det vil si for virksomheten. Avhandlingen er en casestudie som vil ta for seg en virksomhet som spesialiserer seg på IT-baserte endringer. Den vil omfatte både eksisterende litteratur og 7 intervjuer for å belyse sentrale punkter ved ledelsesinvolvering, og som skal besvare problemstillingen:
Hvilken betydning har ledelsesinvolvering i digitale endringsprosesser?
Basert på eksisterende litteratur og innsamlet empiri, formes avhandlingen rundt tre sentrale forskningsspørsmål i tillegg til problemstillingen. Disse forskningsspørsmålene omhandler involvering, kommunikasjon og motstand. Involveringsperspektivet vektlegger mengden ledelsesinvolvering som er hensiktsmessig, og hvorfor. Kommunikasjonsperspektivet vektlegger hvordan ledelsen kan påvirke endringsprosesser gjennom kommunikative virkemidler. Motstandsperspektivet fokuserer på problemer som kan oppstå under en digital endringsprosess og hvordan ledelsen kan forebygge dette.
Videre vil leseren få en sammenstilling av både empiri og data i drøftedelen, hvor vi tar for oss likheter og ulikheter samt egne refleksjoner på disse. På denne måte ønsker vi å gi leseren et innblikk i mulige løsningsforslag, og hva som kan være viktig å tenke på under digitale endringsprosesser. Avhandlingens hovedfunn er at ledere, uansett nivå, bør involvere seg. Brukere virker å være mer i fokus når en skal gjøre digitale endringer, fremfor ikke-digitale. Leders kompetansenivå er en sentral årsak til hvor mye vedkommende bør involvere seg. Motstand er nesten uunngåelig i endringsprosesser, og kommunikasjon er nøkkelen til en vellykket endringsprosess.