Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGonzalez, Annia Johannessen Torres
dc.contributor.authorHameed, Laraib
dc.date.accessioned2020-09-24T11:20:04Z
dc.date.available2020-09-24T11:20:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2679461
dc.description.abstractFunksjonene til Human Resources (HR) innen organisasjoner er stadig i endring på grunn av det ofte skiftende organisatoriske miljøet og den raske utviklingen av informasjonsteknologi. Å henge med i den teknologiske utviklingen er viktig ettersom både teknologi og måten HR-medarbeidere jobber på, vil fortsette å være i endring. Denne masteroppgaven har i den forstand hatt som formål å forklare hvilke faktorer som influerer adopsjon av kunstig intelligente chatbots i rekrutterings- og onboardingsprosesser. Studien har dermed gitt rik innsikt i refleksjoner som bør foretas ved en fremtidig adopsjon av løsningen i en HR-avdeling. Det ble benyttet en kvalitativ forskningsmetode i denne studien, med 16 fenomenologiske dybdeintervjuer som den primære datainnsamlingsteknikken. Problemstillingen vår er utformet slik: “Hvilke faktorer påvirker adopsjon og bruk av chatbots i rekrutterings- og onboardingsprosesser?” Det teoretiske rammeverket for denne avhandlingen har hovedsakelig bestått av faktorer hentet fra sentrale teorier innen både teknologiaksept- og teknologimotstand forskning. Det er med utgangspunkt i disse vi valgte å se nærmere på om oppfattet nytte, oppfattet brukervennlighet, oppfattet trussel, sosial påvirkning, erfaring og alder hadde en påvirkning på adopsjon og bruk av chatbots i de to overnevnte HR-prosesser. Denne avhandlingen fikk støtte for alle faktorene bortsett fra alder. Gjennom våre funn ble det også belyst at en slik automatisering kan avhjelpe med ofte stilte spørsmål, og dermed frigjør HR-ansvarlige til å håndtere de mer komplekse arbeidsrettslige spørsmålene samt behandle andre strategisk HR-oppgaver. Innføring av en slik løsning vil i tillegg være ressursbesparende, minimere diskriminering ved å sikre likebehandling og heve kvaliteten av prosessene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectstudiestrategi
dc.subjectstudiemarkedsføring
dc.titleAdopsjon av chatbots i Human Resources – En kvalitativ studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright the Author(s)en_US
dc.source.pagenumber96en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel