Likheter og ulikheter i organisasjonsmodeller i to lokale NAV-kontor. Mot en felles organisasjonsmodell?
Abstract
Tema for denne oppgaven er bruk av månedlige målekort for å opprettholde eller endre organisering til lokale NAV-kontor for å oppnå gode resultater. Oppgavens første spørsmål er hvordan NAV-ledere bruker målekort som verktøy for å opprettholde eller endre organisering av sin virksomhet. Det andre spørsmålet er hvordan NAV-fylkesdirektørene og rådmennene bruker månedlige målekort for å oppnå gode resultater ut fra parametere i målekortene. Tredje spørsmålet er om ledere på de lokale NAV-kontorene får oppfølging av NAV-fylkesdirektør og rådmann vedrørende organisasjonsarbeid.
For å svare på spørsmålene har jeg gjennomført 6 semistrukturerte forskningsintervjuer. Jeg har intervjuet to ledere på to lokale NAV-kontor i to fylker på Østlandet, to NAV-fylkesdirektører og to rådmenn. Analysen og drøftingen av empirien viser at NAV-ledere bruker månedlige målekort i liten grad for å opprettholde eller justere organisering i NAV-kontorene. Dårlige resultater på målekortene fører ikke til umiddelbare endringer på virksomheter. Organisasjonsstruktur er en av mange faktorer som kan være avgjørende for å oppnå produktivitet. Kultur og tillit i form av fullmakter til avdelingsledere og teamledere er noen av de faktorene som NAV-ledere prøver å påvirke kontinuerlig for å oppnå gode resultater på målekortene. NAV-fylkesdirektørene og rådmennene har liten interesse i hvordan NAV-kontorene er organisert så lenge de får NAV-brukere i arbeid og reduserer utgifter til økonomisk sosialstønad.
NAV-kontorene som ble caser i denne oppgaven har lignende organisasjonsmodeller. NAV-leder på toppen av hierarkiet, en eller flere administrative enheter og oppfølgingsavdelinger delt i avdelinger og team. Vi kan ikke snakke om en felles organisasjonsmodell til NAV-kontorene ut fra en begrenset autonomi som NAV-ledere har på grunn av avtaleverket til både statlige og kommunalt ansatte, ingen oppmerksomhet fra NAV-fylkesdirektørene og rådmennene på organisering til NAV-kontorene og manglende læringsarenaer til NAV-ledere for å utveksle erfaringer med andre NAV-kontor.