Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHjukse, Hjørdis
dc.contributor.authorAagaard, Toril
dc.contributor.authorBueie, Agnete Andersen
dc.contributor.authorMoser, Thomas
dc.contributor.authorVika, Karl Solbu
dc.date.accessioned2020-09-17T07:47:58Z
dc.date.available2020-09-17T07:47:58Z
dc.date.created2020-09-09T10:46:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHjukse, H., Aagaard, T., Bueie, A. A., Moser, T., & Vika, K. S. (2020). Digitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse. Acta Didactica Norden, 14(1), 1-27.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2678154
dc.description.abstractForskning viser at utviklingen av lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i svak grad har vært arbeidet med i norsk grunnskolelærerutdanning. Imidlertid er det behov for oppdaterte studier og kunnskap om hvordan ulike fag i dag arbeider med PfDK. I artikkelen har vi lagt Rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (lansert av Utdanningsdirektoratet i 2017) til grunn når vi har innhentet og analysert data. Vi undersøker om det er forskjell mellom hvordan lærerutdannere fra ulike faggrupper legger til rette for studenters PfDK-utvikling og hva som karakteriserer arbeidet med implementering av PfDK i fagene. Studien har et deskriptivt design basert på selvrapporterte data fra en tverrsnittsundersøkelse om PfDK, gjennomført ved fem norske lærerutdanningsinstitusjoner. Vi finner at det er tydelig sammenheng mellom faggruppetilhørighet og hvordan lærerutdannere arbeider med PfDK, men lærerutdannernes «vurdering av egen teknologibruk» er også av betydning for hvordan de implementerer PfDK. Lærerutdannere i Pedagogikk og elevkunnskap og i den sammensatte kategorien «annet» oppgir i større grad enn de andre å jobbe med PfDK. Lærerutdannere fra samfunnsfag skårer over gjennomsnittet, de fra språkfag og praktisk-estetiske fag skårer omtrent på gjennomsnittet, mens lærerutdannere fra KRLE og realfag skårer under. En del profesjonsaktuelle PfDK-temaer vies generelt lite oppmerksomhet i alle fag. Resultatene gir innsikt som er relevant for nasjonale rammesettere og grunnskolelærerutdanninger i deres arbeid med å sikre at alle lærerstudenter utvikler PfDK og blir godt forberedt for å utøve yrket i en digital tid.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleDigitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderOpphavsrett 2020 Acta Didactica Nordenen_US
dc.source.volume14en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5617/adno.8023
dc.identifier.cristin1828308
dc.relation.project1-27en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal