Forskningsbasert evaluering av pilotprosjektet «NAV- veiledere i Nettverk etter soning»
Abstract
Bakgrunn: Forskningsprosjektet er et samarbeid mellom Oslo kommune, bydel Sagene og Senter for psykisk helse og rus (SFPR), Institutt for helse-, sosial- og velferdsfag, Fakultet for helse- og sosialvitenskap, Universitetet i Sørøst-Norge. Studien er finansiert av Oslo kommune, Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid og bydel Sagene. Pilotprosjektets mandat er å fremme målsettingene i russtrategien for Oslo kommune knyttet til tidlig innsats og økt livskvalitet for personer med rusproblemer. Pilotprosjektet skal prøve ut og beskrive aktiviteter knyttet til et forpliktende samarbeid mellom Nettverk etter soning (NES), NAV og Oslo Voksenopplæring v. Grønland Voksenopplæringssenter (heretter kalt VO). Hovedmålsettingen er å sikre en helhetlig og tverrfaglig oppfølging etter løslatelse og bidra tilet mer sammenhengende tilbud i tjenestene. Målsetting for den forskningsbaserte evalueringen er todelt: 1. Evaluere om delmålene for pilotprosjektet er nådd. Disse er: A. å bidra til å sikre tett individuell og psykososial oppfølging etter løslatelser knyttet til overgangen fra fengsel til oppfølging i bydel og/eller egen bolig. B. At innsatte/løslatte gjennom råd og veiledning av NAV-veilederne får hjelp med å gjenoppta/etablere kontakt med sitt lokale NAV-kontor, fastlege, utdanningsinstitusjon og/eller arbeidsgiver, familie, nettverk eller andre aktører for å ivareta forhold knyttet til utdanning, arbeid, økonomi, rus og helse. 2. Å dokumentere utfordringer knyttet til rettigheter og muligheter til å gjennomføre relevant opplæring, og belyse mulige løsninger på disse utfordringene. Metode: Studien har et beskrivende og utforskende design. Hovedtilnærmingen er kvalitativ med bruk av individuelle intervjuer og fokusgruppeintervjuer i dataskapingsprosessen. Det ble gjennomført fem fokusgruppeintervjuer og fire individuelle intervjuer med til sammen 17 personer. Disse var ansatte i NAV, ansatte i Nettverk etter soning, Frivillige i Nettverk etter soning, ansatte ved Oslo Voksenopplæring og deltakere med soningserfaring. Dataanalysen ble gjort ved bruk av en tematisk innholdsanalyse. Funn: I analysearbeidet ble det utviklet fem hovedtemaer: 1) Forståelser av pilotprosjektet, 2) Oppstart av pilotprosjektet, 3) Pilotprosjektets målgrupper 4) Fokus i samarbeidet med deltakerne og 5) Samlokalisering og samarbeid mellom aktørene i pilotprosjektet. Konklusjoner og anbefalinger: I det følgende vil vi fremstille noen tabloide konklusjoner og anbefalinger basert i funnene i studien. Pilotprosjektet viser så langt at det er på vei mot god måloppnåelse. Deltakerne i studien er godt fornøyd relatert til studiens forskningsspørsmål: 1. Evaluere om delmålene for pilotprosjektet er nådd ved å bidra til å sikre tett individuell og psykososial oppfølging etter løslatelser knyttet til overgangen fra fengsel til oppfølging i bydel og/eller egen bolig. Videre at innsatte/løslatte gjennom råd og veiledning av NAV-veilederne får hjelp med å gjenoppta/etablere kontakt med sitt lokale NAV-kontor, utdanningsinstitusjon og/eller arbeidsgiver samt andre aktører for å ivareta forhold knyttet til utdanning, arbeid, økonomi, rus og helse. 2. Å dokumentere utfordringer knyttet til rettigheter og muligheter til å gjennomføre relevant opplæring, og belyse mulige løsninger på disse utfordringene.Ansatte ved NAV, NES og VO ser forbedringsmuligheter som kan utøkes ved å: 1. Videreutvikle og styrke et fast og regelmessig samarbeid mellom NAV, NES og VO på et overordnet og konkret nivå. Utvide målgruppen til deltakere før løslatelse, samtvurdere opprettelse ansvarsgrupper rundt hver deltaker allerede ved inntakssamtale. 2. Kriminalomsorgen bør medvirke i alt samarbeid for å nå målgruppen av deltakere i glippsonen knyttet til planlegging og oppfølging før løslatelse. Ansatte fra NAV, NES og VO må kunne møte innsatte under soning for å etablere samarbeidsrelasjoner. 3. Samarbeidet mellom VO, NES og NAV gjør at deltakerne får oppfylt sine rettigheter og muligheter for relevant opplæring. VO søker å utforme relevante opplæringsløp som kan tilrettelegges individuelt og lokalt. VO ønsker å komme enda tidligere i kontakt med potensielle deltagere i NES gjennom fremstilling, permisjon og besøk av personer under soning. VO evner å ivareta at deltakerne i NES sikres sine rettigheter til opplæring. Opplæringsløpet søkes tilpasses den enkelte og utformes i samhandling med NES, NAV og andre samarbeidspartnere. Voksenopplæringen reguleres av Lov
om grunnskolen og den videregående opplæringen (Opplæringsloven). VO bistår Kriminalomsorgen med å gi karriereveiledning og tilpasser opplæringstilbudet til deltakerne. Hovedtyngden av deltakerne får opplæring i yrkesrettede utdanningsprogram og fellesfagene på videregående skole. Ansatte ved VO fremholder at deltakerne som er hos dem har og få de rettigheter de skal ha. VO strekker seg langt for å utvikle individuelle og tilpassete løp for deltakerne. De utøver stor grad av fleksibilitet og tilrettelegging. Deltakere i NES har anledning til å komme direkte og umiddelbart inn ved VO om de skulle ønske det. Deltakerne kan da følge enkeltfag samtidig som de er i arbeidstrening ved NES. VO har utfordringer med yngre deltakere i aldersgruppen 18-20 og hvordan ivareta «Ungdomsretten» til å kunne ferdigstille videregående skole frem til fylte 25 år i tråde med Opplæringsloven. 4. De ansatte i NAV bør være representert ved NES flere kvelder i uken for å nå deltakere og frivillige, samt å oppøve deltakernes digitale kompetanse. 5. De ansatte i NAV bør gis fullmakt til å arbeide med personer og saker utenfor BydelSagene f.eks. ved å søke om bolig, økonomi, arbeid, utdanning før løslatelse. Samarbeidet mellom ansatte i NAV som arbeider i soningsanstalter og NAV-ansatte som arbeider i kommuner/bydeler bør forbedres og styrkes for å kunne nå målgruppen. Til tider er dette samarbeidet mangelfullt og krevende å få etablert og utviklet. Dette stiller utfordringer både for NAV som organisasjon og mulighetene for aktørene i pilotprosjektet til å dekke glippsoner. Dette gjelder særlig i forhold til å værebehjelpelig med bolig, økonomisk stønad og opplæring og utdanning. Praktiseringen av Lov om sosiale tjenester synes å være skjønnsbasert og deltakerne erfarer at de får ulike vurderinger på sine søknader om økonomisk sosialhjelp avhengig NAV-kontor. 6. Oppfølging knyttet til målgruppens helseforhold, særlig rusproblemer, bør utøkes og intensiveres gjennom et bredere samarbeid mellom kommuner/bydeler og aktørene i prosjektet. 7. Det er ønskelig at alle aktører kan komme i kontakt med fremtidige deltakere under og før soning avsluttes for å legge til rette for både bolig, psykososial oppfølging samt utdanning og opplæring. Samarbeidet med Kriminalomsorgen bør styrkes og utvides. 8. De ansatte ved NAV opplevde at de ikke når den definerte målgruppen i pilotprosjektet. De er bekymret for manglende oppfølging av personer som kommer rett ut fra varetekt og /eller soning. De ønsker å arbeide mer helhetlig med personer som kommer ut av fengsel med rusproblemer – og før de løslates. Denne gruppen faller ofte mellom alle stoler og ikke får den hjelpen de har behov for. De NAVansatte ønsker å komme inn i tidligere relatert til rusproblematikk, psykisk helse, bolig, arbeid/utdanning osv. 9. Det siste halvåret av pilotprosjektet kan fokusere sterkere på målgruppen: Personer med rusproblemer med et funksjonsnivå som gjør det mulig for dem å være deltakere iNES. NAV, VO og NES bør utvikle hvordan man i samarbeid skal kunne arbeide med deltakere i NES får «tilbakefall» relatert til rusvansker