Show simple item record

dc.contributor.authorMarcussen, Eirik Hæreid
dc.date.accessioned2020-08-28T09:22:16Z
dc.date.available2020-08-28T09:22:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2675501
dc.description.abstractDenne oppgaven ser på sammenhenger mellom filosofiske dialoger og bærekraftig helskoleutvikling og baserer seg på resultatene fra kvalitative undersøkelser av et skoleutviklingsprosjekt. Prosjektet er et aksjonsforskningssamarbeid mellom et universitetsmiljø og en videregående skole der en stor del av skolen deltar i verdiorientert kompetanseutvikling på tvers av fag, i forbindelse med det som av regjeringen blir beskrevet som et “verdiløft” i arbeidet med de nye læreplanene i fagfornyelsen. Den pedagogiske tilnærmingen for kompetansehevingen er filosofisk dialog – nærmere bestemt Dialogos-tilnærmingen til filosofisk praksis. Dialogos er en danningsorientert pedagogisk tilnærming forstått ved at mennesker kan “vokse og modnes i retning av idealer” (Helskog, 2011). Det foreligger lite forskning på feltet om bærekraftig skoleutvikling i praksis – og ingen forskning om filosofisk dialog som en strategi for dette. Men det er teoretisk foreslått at en helskoletilnærming til utdanning for bærekraftig utvikling bør til for å realisere på ambisjoner om en bred satsing på bærekraft i skolen – et nivå som også de nye læreplanene ser ut til å legge opp til i sin retorikk. Studien starter empirinært gjennom presentasjon av utdrag fra fire dialoger, som følges opp med deltakernes vurderinger av disse, samt andre dialoger, etterpå. Resultatene ses i lys av økofilosofisk og økopedagogisk litteratur, i tillegg til litteratur om hel-skoletilnærming til utdanning for bærekraftig utvikling. Resultatet viser at Dialogos-prosessene har synliggjort aktørenes kunnskap, praksiser og verdier knyttet til bærekraft, bærekraftig utdanning og respekt for naturen. Noen av aktørenes perspektiver tar opp i seg aspekter i økofilosofien og økopedagogikken. Konklusjonen er at Dialogos-prosessene bidrar på en del av feltene i litteraturen. I tillegg virker den studerte skolen å være godt rustet til å møte et videre arbeid med bærekraftig utvikling – kanskje i større grad enn det forskning på feltet antyder. Prosjektet er avgrenset til å se på kun første del av aksjonslæringsprosjektet, og det kan dermed ikke uttales om prosjektet har bidratt til langvarige modnings- og danningsresultater slik Dialogosprosesser ideelt sett tar sikte på.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectutdanningsledelseen_US
dc.subjectskoleutviklingen_US
dc.subjectaksjonsforskningen_US
dc.titleFilosofisk dialog som skoleutvikling: Et bidrag til det grønne skiftet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.pagenumber78.en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record