Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlåta, Cathrine
dc.contributor.authorEken, Thea
dc.date.accessioned2020-08-28T09:11:55Z
dc.date.available2020-08-28T09:11:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2675493
dc.description.abstractI denne studien har vi forsket på et prosjekt som har vært gjennomført over en fireårs-periode, et alternativt opplæringstilbud for ungdom som har falt fra i det ordinære utdanningsløpet. Dette prosjektet har vist svært gode resultater, 80% av elevene gjennomfører og flere av ungdommene går fra 100% fravær i ordinær skole til 100% deltagelse i prosjektet. Arbeidspraksisprosjektet er et samarbeid mellom skole og aktører fra det private næringslivet i tillegg til andre aktuelle instanser. Vi har innhentet empiri ved hjelp av kvalitativt intervju som metode der erfaringene til elevene, lederne og instruktørene som har vært involverte i prosjektet blir belyst. For å finne ut mer om hvorfor det har vært så vellykket, har vi kommet frem til tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan beskriver ungdommene sine tidligere skoleerfaringer? 2. Hva er grunnen til prosjektets vellykkethet sett fra de voksne, ledernes og instruktørenes perspektiv? 3. Hva er grunnen til prosjektets vellykkethet sett fra ungdommenes perspektiv? På bakgrunn av disse spørsmålene har vi valgt følgende problemstilling: Hvilke faktorer bidrar til at elevene i det alternative opplæringsløpet Arbeidspraksisprosjektet fullfører til kompetansebevis? For å finne mulige svar på vår problemstilling og våre forskningsspørsmål, har vi sett på funn opp mot sentrale teoretiske perspektiver og tidligere forskning på feltet. Studiens funn viser at mange av elevene opplevde det ordinære utdanningsløpet som veldig utfordrende. Grunner til dette var bl.a. lese og skrivevansker, skolefaglig press og stress, mangel på praktiske arbeidsoppgaver, for mye stillesitting samt store elevgrupper som gjorde at elevene ikke fikk den støtten og hjelpen de trengte. Når det gjelder elevenes opplevelse av prosjektet, så viser våre funn at de fikk en ny hverdag med fokus på mestringsopplevelser og en opplæring som gir mening.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectvideregående skoleen_US
dc.subjectarbeidspraksisen_US
dc.title“Jeg har blitt helt ny” - En studie av et alternativt opplæringsløp i videregående skoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000en_US
dc.source.pagenumber105.en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel