dc.contributor.author | Fuglestad, Cathrine | |
dc.date.accessioned | 2020-07-02T08:39:30Z | |
dc.date.available | 2020-07-02T08:39:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2660431 | |
dc.description.abstract | «Hvordan kan «genuine erfaringer» bidra til at dybdelæring kan oppstå i kunstfaglige
prosesser?
Med Fagfornyelsen høsten 2020 introduseres dybdelæring som nytt begrep i
læreplanen. Gjennom avhandlingen ville jeg skape innsikt i hvordan dybdelæring
kan forstås og oppstå i kunstfaglige prosesser. Oppgaven innrettes mot lærernivå,
med potensialer for tilrettelegging i ulike alderstrinn.
Med utgangspunkt i John Deweys estetiske teori om erfaring, og Walter Benjamins
utvidete erfaringsbegrep «genuine erfaringer» undersøker jeg en sanselig
tilgang til nye innsikter i skapende arbeidsprosesser. Jeg har utført en fenomenologisk
undersøkelse i fire faser. Perseptuell åpenhet og umiddelbarhet betegner
fenomenologiske møter mellom subjektet og verden. Perseptuell involvering
kan gi en forståelse av verden basert på et sanselig kunnskapsgrunnlag.
Min skapende arbeidsprosess utviklet seg som en umiddelbar dialog mellom
meg og materialene. «Genuine erfaringer» fra perseptuelle møter med ulike fenomener
ble bearbeidet i ulike faser. I den skapende prosessen oppstod forbindelser
mellom «genuine erfaringer» i perseptuelle møter og genuine skapende
erfaringer. Sanselige, emosjonelle og kognitive aspekt fant sammen i «intra-aksjon
» med materialer. Jeg forstår min skapende arbeidsprosess og progresjon
som betinget av kroppens «dype involvering». Bredde i tilnærmingsmåter og
prosessuell utvikling har latt meg «gjøre og gjennomgå» erfaringer i sykluser
over tid.
Med kroppens «dype involvering» i meningsskapende arbeid kan genuine skapende
erfaringer utvikles gjennom en modningsprosess, altså over tid. Dette utgjør
en skapende prosess hvor «dyp involvering» kan forstås som potensiale for
dyp læring, eller dybdelæring. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.subject | dybdelæring | en_US |
dc.subject | kunstfaglige prosesser | en_US |
dc.subject | skapende arbeidsprosesser | en_US |
dc.subject | skapende prosesser | en_US |
dc.title | Med dyp involvering i skapende arbeidsprosesser | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.rights.holder | Copyright: the Author | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.source.pagenumber | 149 | en_US |