Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoness, Gitte Holst
dc.date.accessioned2020-06-29T11:45:46Z
dc.date.available2020-06-29T11:45:46Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2659879
dc.description.abstractDette masterprosjektet skisserer en metode for hvordan man kan arbeide med en skjønnlitterær referanse gjennom en skapende prosess, innenfor fagområdet kunst og håndverk, og i forskning gjennom kunst. Metoden skal legge til rette hvordan man kan utforske eget språk, i en utvidet betydning av begrepet. Fremgangsmåten består i å bruke en tekst av den engelske forfatteren Virginia Woolf (1882- 1941) som litterær og kunstnerisk referanse. I den skapende arbeidsprosessen er det brukt manuelle skrivemetoder, deriblant teknikker fra eldre skriveteknologi. Gjennom en tett veksling mellom tekstlesing, notatskriving og å skrive for hånd, med skolekritt, direkte i materialer som ligger på golvet, påvirker de ulike delene hverandre. Ved å bruke iterative handlinger og å gjenta de samme virkemidlene i alle faser av den estetisk skapende arbeidsprosessen, bygges det opp et tilstandsrom for utforskningen. Underveis i prosessen rettes oppmerksomheten mot utforskningen av materielle grunnlag, som bunnmaterialer og materialitet, som fargekontraster-og nyanser og utforskninger av skrift, som linje, flate og strukturer. Fordi deler av krittskriften blir til støv, det vil si til et annet materiale, inkluderer utforskningen også formløshet. Innholdet i det som skrives på tavlene er bare synlig i de første lagene på tavlene. Tilsammen skaper handlingene noen materialiseringer som består av lag, og spor av tekstlige lag. Denne prosessen og fremstillingene som oppstår i møtet med teksten forsøker å gripe noen av Woolfs tidlige minner fra barndommen, og mine egne erfaringer og erkjennelser i møtet med teksten. Den siden ved språket jeg har utforsket mest er hvordan og hva språket kan romme av pre-perseptuelle og førspråklige sansninger og hvordan man kan arbeide med språklige representasjoner utfra dette, gjennom passasjer i teksten Sketch of the Past, og ved å knytte egne erfaringer til teksten. Ved å skissere en metode for å utforske hva språk kan være, herunder det ikke-uttalte (tacit knowledge), kan dette masterprosjektet ses som et av flere mulige svar på hvordan man, gjennom et skapende arbeide kan utforske sitt eget språk, innenfor fagområdet kunst og håndverk og i forskning gjennom kunst. Prosjektet inkluderer også en utforskning av hvordan barn kan tilegne seg og ta i bruk en lignende prosess. Utfra barnas erfaringer reflekterer jeg over sannsynligheten for at det kan arbeides med flere nivåer av språk, gjennom å bygge opp et rom for barns skapende arbeide. Barnas umiddelbare erfaringer med en skjønnlitterær tekst kommer til uttrykk i skriftlige, muntlige og billedlige fremstillinger uten å gå via en eksplisitt fortolkning eller formidlerens egne erfaringer med den samme teksten. ABSTRACT This master’s thesis sketches out a method for how you can work with a literary reference in a creative process, within the field of arts and craft, and as research through art. The method seeks to address how we can explore our own language, in an extended meaning of the concept. The exploration is done by using a text from the English writer Virginia Woolf (1882 – 1941) as a literary and artistic reference. The creative process includes using manual methods of writing such as techniques from older writing technologies, like palimpsest. Through constantly switching between reading the text, taking notes and writing by hand with chalk, directly on materials positioned upon the floor, these different components interact with each other. By using these iterative acts and using the same means and techniques repetitively the aesthetic and creative work process, generates an artistic space for the exploration. The process is meant to direct the attention to explorations of materiality, intrinsic to rudimentary foundational materials, contrasts and nuances in color, and explorations of writing as lines, surfaces and structures. When writing with chalk fragments of the chalk turn to dust, and thus transforms into another material, in this way it also becomes an exploration into formlessness. The content of what is written on the blackboards is only visible in the uppermost layers of the board. Together, these actions create a layered materialization and traces of textual layers. This process and the resulting portrayals attempt to grasp the relationship between some of Woolf’s early childhood memories and my own experiences and impressions from interacting with the text. My experience is that the text Sketch of the Past has made it possible to find a method for reading that can adapt, transform and enhance impressions from the text through a creative process. The process is also meant to emphasize how language can embed pre-perceptual and pre-linguistic sensations. In particular, how this process enables you to work with linguistic representations, in this case through tying in my own impressions and experiences from reading passages from the text Sketch of the Past. By outlining a method for exploring what language can be, including its tacit dimensions, this thesis can be seen as a way of answering how you, through a creative process, can explore your own language, in the field of arts and craft and as research through art. In addition, through trying out an adapted version of the process with children, I use the children’s experiences as a basis for reflecting on how you can work with different layers of language through building a space for the creative work of children. The children’s immediate experiences with a literary work are, as such, expressed in written, oral and pictorial form without being mediated by an explicit interpretation or a mediator’s account of the experiences with the same text.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleEn utforskning av språk og form: Fremstillinger av representasjoner gjennom et skapende arbeide, utfra Virginia Woolfs tekst Sketch of the Pasten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright: the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber157en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel