dc.contributor.author | Nordby, Guro | |
dc.coverage.spatial | Rjukan | en_US |
dc.date.accessioned | 2020-05-18T08:59:45Z | |
dc.date.available | 2020-05-18T08:59:45Z | |
dc.date.issued | 2020-05-28 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7206-557-6 | |
dc.identifier.issn | 2535-5252 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2654738 | |
dc.description.abstract | Rjukanbanen er en nedlagt jernbanestrekning i det indre av Telemark, bygd av Norsk Hydro i 1909. Nå er den en museumsbane underlagt Norsk industriarbeidermuseum (NIA) og en del av verdensarven Rjukan-Notodden. Denne avhandlingen tar for seg noen sider ved denne jernbanen, knyttet til begrepene betydning, materialitet og tilstedeværelse. Det handler om banen både i fortid og nåtid, og om fortidens plass i nåtiden.
Et sentralt begrep, eller en måte å forstå Rjukanbanen som, har vært landskapsteknologi. Det innebærer å vektlegge samspillet mellom menneskene, teknologien, omgivelsene og tingene jeg har skrevet om. Som museumsobjekt, i vår tid, mener jeg at Rjukanbanens sterkeste bidrag er dens eksistens i et før nå. Rjukanbanen kan oppleves som tilstedeværelse, ved siden av å være del av fortellingen om industrieventyret på Rjukan. Som museumsobjekt må begge disse sidene tas i betraktning, og begge bør brukes i formidlingen av banen.
Et annet sentralt begrep er materialisering. Jeg viser hvordan gjenstander, landskap og mennesker materialiseres i praksiser, hvordan de gjøres. Gjennom fire empirinære kapitler vises det hvordan denne materialiseringen foregår i bestemte, lokale og foranderlige praksiser i fortid og nåtid. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Doktoravhandlinger ved Universitetet i Sørøst-Norge;70 | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Norsk Hydro | en_US |
dc.subject | Rjukanbanen | en_US |
dc.subject | materialisering | en_US |
dc.subject | musealisering | en_US |
dc.subject | kulturarv | en_US |
dc.title | Rjukanbanen - betydning, materialitet og tilstedeværelse | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © 2020 Guro Nordby | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Urbanisme og fysisk planlegging: 230::Romlig, territoriell planlegging: 238 | en_US |