Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMortensen-Buan, Anne-Beathe
dc.contributor.authorFurumo, Marianne
dc.date.accessioned2020-04-29T07:39:25Z
dc.date.available2020-04-29T07:39:25Z
dc.date.created2020-04-28T13:54:28Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationMortensen-Buan, A.-B., & Furumo, M. (2020). Skjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevens engasjement i arbeidet med Hamlet. I N. Elf, T. Høegh, K. Kabel, E. Krogh, A. Piekut, & H. Rørbech (red.), Grænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag. (s. 125-140). Odense:: Syddansk Universitetsforlag.en_US
dc.identifier.isbn978-87-408-3300-3
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2652855
dc.description.abstractDenne undersøkelsen har for det første som mål å undersøke hvordan litteraturfaglighet og engasjement kommer til uttrykk i en klasse som arbeider med Shakespeares Hamlet. For det andre å undersøke om den litteraturfagligheten elevene tilbys, kan ha betydning for elevenes engasjement i arbeidet med teksten. Vi har benyttet observasjoner og samtaler med elever, samt analysert lesespørsmål knyttet til verket. Et hovedpoeng i diskusjonen er skillet mellom en kontekstorientert og analytisk lesemåte, og en elevorientert lesemåte. Vi oppsummerer med at kulturen for lesing i den gitte klassen er preget av en elevorientert og utforskende lesemåte der elevene inviteres til å trekke inn egne erfaringer og følelser i leseprosessen, men uten å miste teksten av syne. Videre oppsummerer vi med at en slik litteraturfaglighet kanskje kan bidra til at elever ikke opplever faglighetens grenser som uoverkommelige og faget som fremmed og distansert.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherSyddansk Universitetsforlagen_US
dc.relation.ispartofGrænsegængere og grænsedragninger i nordiske modersmålsfag
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.titleSkjønnlitteraturen og elevleseren – en undersøkelse av en lærers modellering av litterær faglighet og elevenes engasjement i arbeidet med Hamleten_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2020: Forfatterne, Syddansk Universitetsforlag og Nordisk Netværk for Modersmålsdidaktisk Forskning.en_US
dc.source.pagenumber125-140en_US
dc.identifier.cristin1808465
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal