Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMurtnes, Åsve
dc.contributor.authorJørgensen, Kari-Anne
dc.contributor.authorBirkeland, Inger
dc.date.accessioned2020-04-07T10:11:01Z
dc.date.available2020-04-07T10:11:01Z
dc.date.created2019-10-03T13:12:43Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationMurtnes, Å., Jørgensen, K.-A., & Birkeland, I. (2019). Steder i naturen: sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet. Tidsskriftet Utmark(1).en_US
dc.identifier.issn1502-3532
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2650632
dc.description.abstractI denne artikkelen utforskes teoretiske og empiriske perspektiver på sted i undervisningssammenheng, og det stilles spørsmål om hvordan læringsarenaer i naturen kan forstås som sted, natur og materialitet på ungdomstrinnet. Alle mennesker forstår seg selv i forhold til et sted, og alle menneskelige handlinger og forståelser er knyttet til meningsfulle steder. Selv om sted kan være mer levd enn tenkt, er gode forståelser av steder viktige for å forstå menneskelig identitet og hvem vi er som mennesker i verden. Artikkelens formål er å utvikle ny kunnskap om læringsarenaer i nærnaturen som verdifull i læringssituasjonen ved hjelp av stedsbegrepet. Drøftingene i artikkelen bygger på et empirisk eksempel fra et doktorgradsprosjekt for å problematisere og utvikle nye teoretiske perspektiver på sted og natur. Avslutningsvis presenteres materialitet som en viktig dimensjon ved sted når vi forstår læringsarenaer i naturen som både temporære, relasjonelle og dynamiske for læringssituasjoner.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/11250/2607520
dc.titleSteder i naturen: sted, natur og materialitet på ungdomstrinneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber14en_US
dc.source.journalTidsskriftet Utmarken_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.cristin1733467
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel