dc.contributor.author | Myhr, Annika Bøstein | |
dc.date.accessioned | 2020-03-26T11:36:58Z | |
dc.date.available | 2020-03-26T11:36:58Z | |
dc.date.created | 2019-01-16T11:18:29Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Myhr, A. B. (2019). Boka eller filmen? Norsklæreren(19), 1-16. | en_US |
dc.identifier.issn | 0332-7264 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2648855 | |
dc.description.abstract | Artikkelen studerer filmatiseringen av Jonas Hassen Khemiris roman Ett öga rött (2007 og 2003) og den filmede dramatiseringen av hans roman Jag ringer mina bröder (2014 og 2012). På bakgrunn av forskning på skjønnlitteraturens potensial til å fremme leseres evne til empati, vurderes særlig i hvilken grad endringer i fortellerstruktur og fortolkningen av emosjoner (gjennom modaliteter som stemmebruk, kroppsspråk, musikk, klipping, etc.) i adaptasjonene virker til å fremme eller hemme det empatiskapende potensialet til romanforeleggene. Med utgangspunkt i den sammenliknende analysen diskuterer artikkelen de didaktiske fordelene og ulempene med å lese Khemiris romaner kontra å se de filmede adaptasjonene eller å gjøre begge deler i undervisningen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/annika-bstein-myhr-boka-eller-filmen | |
dc.title | Boka eller filmen? En studie av det empatiskapende potensialet i Jonas Hassen Khemiris Jag ringer mina bröder og Ett öga rødt og filmede adaptasjoner av disse | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.source.pagenumber | 1-16 | en_US |
dc.source.journal | Norsklæreren | en_US |
dc.source.issue | 19 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1658062 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |