Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFredriksen, Jan Ivar
dc.contributor.authorRefvik, Linda
dc.date.accessioned2020-03-26T08:53:11Z
dc.date.available2020-03-26T08:53:11Z
dc.date.created2019-07-04T13:53:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationFredriksen, J. I. R., Linda. (2019). Fysisk butikk: levende, død eller nytt liv? Magma - Tidsskrift for økonomi og ledelse(4), 50-61.en_US
dc.identifier.issn1500-0788
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2648759
dc.description.abstractDigital utvikling innenfor handelen har skapt behov for nye perspektiver, forretningsmodeller og løsninger. Kundens handlemønstre er i sterk endring. Kommunikasjon og salg skjer gjennom flere kanaler, med en miks av analoge og digitale løsninger. I dette perspektivet belyser artikkelen den fysiske butikken som arena for kommunikasjon og salg i nåtid og fremtid. Noen aktuelle teoretiske perspektiver med eksempler som presenteres, er digitalisering, digitale innfødte, tilgjengelighet, omnikanal handel 1, kundeinnsikt og -lojalitet, kombinasjoner med fysisk butikk og nettbutikk, showrom­konsepter og hybridbutikker samt noen digitale og analoge løsninger for fysisk butikk. En undersøkelse blant 23 digitale innfødte avdekker hvordan disse tenker fremtidens fysiske butikk. Fremtredende oppfatninger knytter seg til kryss- og omnikanale løsninger med fysisk butikk som en del av en helhet. Muligheter for kostnadsbesparelser gjennom hybridbutikker eller rene showromkonsepter påpekes også som avgjørende. I artikkelens avsluttende drøfting ses kundeopplevelsen i sammenheng med grad av digitalisering med utgangspunkt i fire kombinasjoner: Servicemesterens drøm, Fordums tider og selgers marked, Digital optimist og Digitalisert velbehag. Klarhet i konsept og tilpasninger til både den voksende gruppen digitale innfødte, og den fremdeles betydelige gruppen digitale etter­nølere, er nødvendig. Tilgjengelighet av varer og tjenester må ses i nytt perspektiv, da dette er i ferd med å bli netthandelens største konkurransefortrinn. Sømløse komb­inasjoner mellom kanaler og medier utvikler seg fra å være et konkurransefortrinn til å bli nødvendig for overlevelse på sikt. Den fysiske butikken må satse på kundevennlige og lønnsomme kombinasjoner mellom analoge og digitale løsninger.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.magma.no/fysisk-butikk-levende-dod-eller-nytt-liv
dc.titleFysisk butikk: levende, død eller nytt liv?en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderEconas Informasjonsservice ASen_US
dc.source.pagenumber50-61en_US
dc.source.journalMagma - Tidsskrift for økonomi og ledelseen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.cristin1710150
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel