dc.contributor.author | Sandven, Jostein | |
dc.date.accessioned | 2020-03-23T13:27:20Z | |
dc.date.available | 2020-03-23T13:27:20Z | |
dc.date.created | 2020-01-27T11:46:09Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Techne Series. 2019, 26 (1), 65-92. | en_US |
dc.identifier.issn | 1238-9501 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2648161 | |
dc.description.abstract | Natursløyd blir i denne artikkelen definert inn i skolefaget kunst og håndverk/sløyd. Verdier og holdninger hentes fra et litteraturstudium hvor begrepet økosofi blir belyst ut fra filosofen Arne Næss sine tolkninger. Pave Frans har blitt hørt i arbeidet som førte fram til Parisavtalen i 2015 både fordi han er en verdensleder og fordi han i denne artikkelen er en representant for den kristne skapelsesfilosofien. Overordnede planer for norsk og finsk skole fokuserer på forholdet mellom mennesker og natur. To land som i sine styringsdokumenter gir fremtidens skole mandat til å legge til rette for at elever skal bli aktører i klimadebatten. Verdier som ansvarlighet og omsorg knyttet til naturens tåleevne blir fremhevet. Dette for at samtaler og refleksjon på sikt kan føre til endring av levestandard og livsstil. I denne artikkelen blir læringsstrategier, fagdidaktiske modeller og tverrfaglig virksomhet sett i lys av praktiske eksempler fra natursløydundervisning. Resultatet ender opp i en fagdidaktisk relasjonsmodell til bruk for natursløyden og for tverrfaglig undervisning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/2642 | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Å kjenne seg i slekt med jorden. Natursløyd og økosofi i fremtidens tverrfaglige skole. | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | 2019 the author(s) | en_US |
dc.source.pagenumber | 65-92 | en_US |
dc.source.volume | 26 | en_US |
dc.source.journal | Techne Series | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1782806 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |