Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKrogstad, Kari
dc.date.accessioned2020-03-16T09:36:47Z
dc.date.available2020-03-16T09:36:47Z
dc.date.created2019-06-21T11:25:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBarn. 2019, 37 (2), 9-23.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646887
dc.descriptionDette er en artikkel med åpen tilgang (open access). Alle artikler i Barn publiseres i overenstemmelse med Creative Commons-lisensen CC BY 4.0. Det betyr at alle fritt kan lese, laste ned, kopiere, skrive ut, søke i eller lenke til den fullstendige og ferdig bearbeidede teksten.en_US
dc.description.abstractArtikkelen baserer seg på intervjuer med pedagoger i en barnehage om deres oppfatninger av barneoppdragelse til foreldre med muslimsk bakgrunn, og hvordan dette påvirker barnehagelærernes arbeid med å lære barn regler og rutiner. Den undersøker også hvordan pedagogene bruker trekantmodeller for å visualisere forskjeller i grensesetting mellom foreldre med etnisk norsk bakgrunn og muslimer. Funn viser behov for å teoretisk skille mellom muslimsk (kulturell) og islamsk (religiøs) barneoppdragelse. Empirien drøftes i lys av begrepene kulturell kapital og habitus for å diskutere hvordan foreldres barneoppdragelse kan være et utfordrende tema i barnehagen og i barnehagelærerutdanningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.urihttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/BARN/article/view/3440
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleBarnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holderCopyright (c) 2020 Kari Krogstad,en_US
dc.source.pagenumber9-23en_US
dc.source.volume37en_US
dc.source.journalBarnen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.5324/barn.v37i2.3440
dc.identifier.cristin1706714
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal