Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkreden, Marie
dc.date.accessioned2020-03-12T12:54:31Z
dc.date.available2020-03-12T12:54:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2646596
dc.description.abstractProsjektet mitt handler om hvordan forståelsen av form kan utvikles gjennom erfaringsbasert læring. Undersøkelsene tar for seg min egen læringsprosess i arbeidet med abstrakte, organiske former. Jeg sammenligner formarbeidet i et additivt materiale som ull og et subtraktivt materiale som tre for å belyse hvordan utviklingen av formforståelsen skjer i møtet med disse materialene. Med en utforskende tilnærming forsøker jeg å tydeliggjøre det didaktiske perspektivet. Bruk av håndverktøy og nærhet til materialet har vært viktige premisser. I det skapende arbeidet retter jeg oppmerksomheten mot utviklingen av formen som en helhet med spesielt vekt på kurvene. I avhandlingen ønsker jeg å vise hvordan grunnleggende formbegreper og perspektiver på form fungerer som støtte i et formarbeid. Undersøkelsene har som siktemål å tydeliggjøre læringserfaringene og å finne noen verbaliserte kjennetegn på formforståelse. Et overordnet mål er å belyse hvordan arbeid med formutvikling kan være en verdifull læringsaktivitet i skolen. ABSTRACT: My project concerns how the understanding of form may be developed through experience based learning. I study my own learning process while working with abstract, organic forms. Formmaking in an additive material like wool and a subtractive material like wood are compared, and I focus on how the understanding of form is developed with respect to these different materials. I seek to elucidate the didactical perspectives through open exploration. The use of handtools and closeness to the material is crucial elements in this. I chose to focus on certain basic principles in threedimensional form and how they can support the understanding a form as a whole. I pay particular attention to the development of curves and the learning points of this process. The investigations aim to emphasize learning experiences and to characterize the understanding of form. Further, I wish to emphasize the importance of form development as learning activity in school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjecterfaringsbasert læringen_US
dc.subjectorganiske formeren_US
dc.subjectabstrakte formeren_US
dc.subjectullen_US
dc.subjectmaterialeren_US
dc.subjectformutviklingen_US
dc.titleErfaringsbasert formforståelse: Undersøkelser av noen grunnleggende formperspektiver i møtet med materialeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber143en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel