Show simple item record

dc.contributor.authorGui, Heidi
dc.date.accessioned2020-02-17T13:19:12Z
dc.date.available2020-02-17T13:19:12Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2642020
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er skrevet innen fagfeltet norsk som andrespråk og omhandler hvilke utfordringer en innlærer står overfor i mellomspråksfasen når innlærerspråket er norsk, og utgangspunktet er henholdsvis vietnamesisk og spansk. Studien belyser språktypologiske trekk ved norsk, og bruken av morfologien ved substantiv er tillagt et hovedfokus. Analysene belyser elevenes bruk av substantiv i norsk, og hvilke morfologiske utfordringer de står overfor i produksjon av tekst på innlærerspråket. For å gi et helhetlig bilde vil jeg innledningsvis i analysene se nærmere på fonologi, ortografi, verbmorfologi og syntaks, med hensikt å definere innlærernes generelle språkkompetanse i norsk. Studien er avgrenset til to skriftlige elevtekster produsert av innlærere på ungdomstrinnet, og har følgende problemstilling: Hva er karakteristisk for bøying av substantiv i tekster skrevet av innlærere med vietnamesisk og spansk som morsmål? I studien vil jeg definere termene tospråklighet, flerspråklighet og mellomspråk, og videre gi et kort riss av andrespråksinnlæring i et historisk perspektiv. Jeg vil se på hvilke typologiske trekk som kjennetegner bruken av substantiv på norsk, og hvilke utfordringer dette gir i et innlærerperspektiv. Studien er empirisk orientert, og materialet utgjør elevtekster skrevet av innlærere på ungdomstrinnet. Innlærerne har henholdsvis vietnamesisk og spansk som morsmål, ulik botid i Norge, og dermed følgelig ulikt antall år i norsk grunnskole. Det overordnede målet med oppgaven har vært å belyse hvilke typologiske trekk i norsk som gjør det utfordrende for innlærere å tilegne seg språket, og om feilene de gjør kan relateres til morsmålet. Med dette som utgangspunkt utarbeidet jeg tre underordnete forskningsspørsmål: 1. På hvilken måte kan en elevtekst belyse en innlærers generelle språkkompetanse i norsk, hvilke eventuelle sammenhenger er det med morsmålet til innlæreren, og kan teksten videre gi noen indikasjoner på hvor i mellomspråksfasen eleven befinner seg?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.subjectnorskopplæringen_US
dc.titleSubstantivbøying i to mellomspråkstekster.en_US
dc.title.alternativeHva er karakteristisk for bøying av substantiv i tekster skrevet av innlærere med vietnamesisk og spansk som morsmål?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the authoren_US
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.source.pagenumber100en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record