dc.contributor.author | Ørbæk, Trine | |
dc.contributor.author | Engelsrud, Gunn Helene | |
dc.date.accessioned | 2020-01-15T12:52:54Z | |
dc.date.available | 2020-01-15T12:52:54Z | |
dc.date.created | 2019-05-29T13:08:35Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | På Spissen Forskning/ Dance Articulated. 2019, 5 (2), 4-26. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0800-2452 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2636434 | |
dc.description | This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License | nb_NO |
dc.description.abstract | Hensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som felt er avgrenset og etablert. Det empiriske grunnlaget består av 87 fagfellevurderte artikler og seks doktorgradsstudier, og forskningsspørsmålet artikkelen belyser er: Utgjør skapende dans i en skolekontekst et forskningsfelt, og om så er, hvilken betydning har det i en skolekontekst i dag? Gjennom en innholdsanalyse av de utvalgte artiklene og doktorgradsstudiene presenteres fellestrekk ved studiene og om disse fellestrekkene kan kvalifisere til å utgjøre et forskningsfelt. Resultatene viser at skapende dans i en skolekontekst kan bli uttrykt og avgrenset som forskningsfelt, og basert på det, hevder forfatterne at det å undervise i skapende dans bør bygge på forskning. Skapende dans i en skolekontekst er et forskningsfelt som har et potensial for å ha en samfunnsmessig betydning fordi det kan bidra med kunnskap om hvilken betydning kropp, bevegelser og skapende prosesser i dans kan ha i menneskers lærings- og dannelsesprosesser. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt? | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.description.version | publishedVersion | nb_NO |
dc.rights.holder | ©2019 Trine Ørbæk and Gunn Engelsrud | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 4-26 | nb_NO |
dc.source.volume | 5 | nb_NO |
dc.source.journal | På Spissen Forskning/ Dance Articulated | nb_NO |
dc.source.issue | 2 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.18862/ps.2019.502.2 | |
dc.identifier.cristin | 1701297 | |
cristin.unitcode | 222,59,7,0 | |
cristin.unitname | Institutt for pedagogikk | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |