Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØrbæk, Trine
dc.contributor.authorEngelsrud, Gunn Helene
dc.date.accessioned2020-01-15T12:52:54Z
dc.date.available2020-01-15T12:52:54Z
dc.date.created2019-05-29T13:08:35Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationPå Spissen Forskning/ Dance Articulated. 2019, 5 (2), 4-26.nb_NO
dc.identifier.issn0800-2452
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2636434
dc.descriptionThis is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International Licensenb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne artikkelen er først å synliggjøre to sentrale premisser for å kalle skapende dans en fagtradisjon, deretter å undersøke hva som skal til for å kalle noe et forskningsfelt og hvordan skapende dans som felt er avgrenset og etablert. Det empiriske grunnlaget består av 87 fagfellevurderte artikler og seks doktorgradsstudier, og forskningsspørsmålet artikkelen belyser er: Utgjør skapende dans i en skolekontekst et forskningsfelt, og om så er, hvilken betydning har det i en skolekontekst i dag? Gjennom en innholdsanalyse av de utvalgte artiklene og doktorgradsstudiene presenteres fellestrekk ved studiene og om disse fellestrekkene kan kvalifisere til å utgjøre et forskningsfelt. Resultatene viser at skapende dans i en skolekontekst kan bli uttrykt og avgrenset som forskningsfelt, og basert på det, hevder forfatterne at det å undervise i skapende dans bør bygge på forskning. Skapende dans i en skolekontekst er et forskningsfelt som har et potensial for å ha en samfunnsmessig betydning fordi det kan bidra med kunnskap om hvilken betydning kropp, bevegelser og skapende prosesser i dans kan ha i menneskers lærings- og dannelsesprosesser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleSkapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder©2019 Trine Ørbæk and Gunn Engelsrudnb_NO
dc.source.pagenumber4-26nb_NO
dc.source.volume5nb_NO
dc.source.journalPå Spissen Forskning/ Dance Articulatednb_NO
dc.source.issue2nb_NO
dc.identifier.doi10.18862/ps.2019.502.2
dc.identifier.cristin1701297
cristin.unitcode222,59,7,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal