Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKaspersen, Hege Christine
dc.date.accessioned2020-01-02T12:35:38Z
dc.date.available2020-01-02T12:35:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2634607
dc.description.abstractSammendrag Ifølge Rammeplan for barnehagen skal barn i norske barnehager få opplevelse og få kjennskap til digitalt arbeid i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hva tenker barnehagelærere selv om denne utviklingen? Og hvordan uttrykker de bevissthet om det digitale arbeidet? Denne oppgaven fokuserer på barnehagelærernes tanker og holdninger, og hvordan de uttrykker seg om det digitale arbeidet i barnehagen. Problemstillingen min er: Hvordan uttrykker barnehagelærer bevissthet om arbeid med digitale medier i barnehagen? Den epistemologiske tilnærmingen i oppgaven tar utgangspunkt i en sosialkonstruktivistisk tradisjon, og undersøkelsen er inspirert av Grounded theory. Jeg har utarbeidet et strukturert intervju med kategorier som omhandler det digitale arbeidet i barnehagen. Dette gjennomførte jeg på ni informanter som alle var barnehagelærere med mer enn tre års arbeidserfaring. Jeg har analysert og presentert funnene både kvalitativt og kvantitativt. Funnene fra undersøkelsen min peker på at informantene har en bevisst tanke om det digitale arbeidet i barnehagen. De fleste uttrykker en positiv innstilling til arbeidet, men også en sunn skepsis. De undrer seg blant annet over hvordan digitale medier og digitale verktøy vil påvirke fremtiden til barna. Informantene peker i retning av noen rammefaktorer som påvirker det digitale arbeidet, blant annet tiden barnehagelærerne har til rådighet, og hvordan barnehagen og hverdagen er tilrettelagt for å oppnå god kompetansen i bruken av digitale medier. ABSTRACT: According to Rammeplan for barnehagen, children in Norwegian kindergartens will have experience and get to know digital work in kindergarten (Kunnskapsdepartementet, 2017). What do kindergarten teachers think about this development and how do they express awareness of the digital work? This task focuses on the kindergarten teachers’ thoughts and attitudes and how they express themselves regarding the digital work in the kindergarten. My issue is: How do kindergarten teachers express awareness of work with digital media in kindergarten? The epistemological approach in the thesis is based on a social constructivist tradition and the study is inspired by grounded theory. I have prepared a structured interview with various categories of which deals with the digital work in the kindergarten. I did this on nine participants who were all kindergarten teachers with more than three years of work experience. I have analyzed and presented the findings both qualitatively and quantitatively. The findings from my survey points out that the informants have a conscious idea of the digital work in the kindergarten. They express a positive attitude to the work, but also a healthy skepticism. They wonder, amongst other things, how digital media and digital tools will affect the future of children. The participants point to some framework factors that affect the digital work in the kindergarten, including the time in which the kindergarten teachers have access, and how the kindergarten and everyday life is adapted to achieve good competence in the use of digital media.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectdigitale mediernb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectdigitale verktøynb_NO
dc.titleDigital danning i barnehagen: En studie av barnehagelæreres bevissthet om digitale medier i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright: the Authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber84nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel