Digital danning i barnehagen: En studie av barnehagelæreres bevissthet om digitale medier i barnehagen
Abstract
Sammendrag
Ifølge Rammeplan for barnehagen skal barn i norske barnehager få opplevelse og få
kjennskap til digitalt arbeid i barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Hva tenker
barnehagelærere selv om denne utviklingen? Og hvordan uttrykker de bevissthet om det
digitale arbeidet? Denne oppgaven fokuserer på barnehagelærernes tanker og
holdninger, og hvordan de uttrykker seg om det digitale arbeidet i barnehagen.
Problemstillingen min er:
Hvordan uttrykker barnehagelærer bevissthet om arbeid med digitale medier i
barnehagen?
Den epistemologiske tilnærmingen i oppgaven tar utgangspunkt i en
sosialkonstruktivistisk tradisjon, og undersøkelsen er inspirert av Grounded theory. Jeg
har utarbeidet et strukturert intervju med kategorier som omhandler det digitale
arbeidet i barnehagen. Dette gjennomførte jeg på ni informanter som alle var
barnehagelærere med mer enn tre års arbeidserfaring. Jeg har analysert og presentert
funnene både kvalitativt og kvantitativt.
Funnene fra undersøkelsen min peker på at informantene har en bevisst tanke om det
digitale arbeidet i barnehagen. De fleste uttrykker en positiv innstilling til arbeidet, men
også en sunn skepsis. De undrer seg blant annet over hvordan digitale medier og digitale
verktøy vil påvirke fremtiden til barna. Informantene peker i retning av noen
rammefaktorer som påvirker det digitale arbeidet, blant annet tiden barnehagelærerne
har til rådighet, og hvordan barnehagen og hverdagen er tilrettelagt for å oppnå god
kompetansen i bruken av digitale medier.
ABSTRACT: According to Rammeplan for barnehagen, children in Norwegian kindergartens will have
experience and get to know digital work in kindergarten (Kunnskapsdepartementet,
2017). What do kindergarten teachers think about this development and how do they
express awareness of the digital work? This task focuses on the kindergarten teachers’
thoughts and attitudes and how they express themselves regarding the digital work in
the kindergarten.
My issue is:
How do kindergarten teachers express awareness of work with digital media in
kindergarten?
The epistemological approach in the thesis is based on a social constructivist tradition
and the study is inspired by grounded theory. I have prepared a structured interview with
various categories of which deals with the digital work in the kindergarten. I did this on
nine participants who were all kindergarten teachers with more than three years of work
experience. I have analyzed and presented the findings both qualitatively and
quantitatively.
The findings from my survey points out that the informants have a conscious idea of the
digital work in the kindergarten. They express a positive attitude to the work, but also a
healthy skepticism. They wonder, amongst other things, how digital media and digital
tools will affect the future of children. The participants point to some framework factors
that affect the digital work in the kindergarten, including the time in which the
kindergarten teachers have access, and how the kindergarten and everyday life is
adapted to achieve good competence in the use of digital media.