Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEriksen, Alison Axisa
dc.date.accessioned2019-11-21T12:33:47Z
dc.date.available2019-11-21T12:33:47Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2629807
dc.description.abstractHensikten med studien var å foreta en evaluering av pasientopplevd kvalitet på Akuttsenteret ved Sykehuset i Vestfold HF (SiV). For å identifisere hva som er viktig i forhold til kvalitet for pasienter som blir behandlet på Akuttsenteret, brukte jeg følgende problemstilling: Hvordan opplever pasientene behandlingen de har fått på Akuttsenteret ved SiV? Hvilke dimensjoner av kvalitet er viktig for pasientene og hvorfor? Kvalitative intervjuer av åtte pasienter ble brukt for å få svar på problemstillingen. Følgende kategorier av dimensjoner av kvalitet ble identifisert: venting, oppfølging av pasienter/ kontakt med helsepersonell, informasjon, pårørende, det fysiske miljøet, helsepersonell med riktig kompetanse og pasientfelleskapet. Jeg brukte teoriene salutogenese og forberedende venting for å diskutere pasienterfaringene og for å prøve å forstå hvorfor disse dimensjonene av kvalitet er viktig for pasientene. Pasientene i min undersøkelse er fornøyde med ventetider på Akuttsenteret og med kontakten de har hatt med helsepersonell. De har observer at noen eldre pasienter strevde med å få kontakt med helsepersonell. Pasientene ønsker mer informasjon både i ventesituasjoner og i forhold til undersøkelser og behandling, men særlig i ventesituasjoner. Noen pasienter har stor nytte av å ha med seg pårørende på Akuttsenteret. De som hadde med seg pårørende var fornøyde med hvordan pårørende deres ble møtt på Akuttsenteret. Pasientene har identifisert flere forhold i det fysiske miljøet som kan bli bedre. De mente spesielt at det er viktig at pasienter får mulighet til å vente i et miljø som er tilrettelagt i forhold til deres helsetilstand. Pasientene identifiserte tre aspekter ved helsepersonell med riktig kompetanse: at legen som behandlet dem var spesialist i forhold til det som feilet kroppen deres, at helsepersonell kunne forutse utfordringer pasientene kommer til å få etter endt opphold på Akuttsenteret, at helsepersonell ga helhetlig behandling til pasientene. Jeg mener at studien viser at Akuttsenteret har klart å tilfredsstille pasientenes forventinger og ønsker i forhold til det første aspektet men har ikke alltid klart det i forhold til de siste to aspektene. Pasientene på Akuttsenteret er opptatt av hverandre og noen pasienter hjelper også hverandre med praktiske ting. Dette er noe som helsepersonell på Akuttsenteret bør være observante på.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectpasienterfaringernb_NO
dc.subjectakuttmottaknb_NO
dc.titlePasientopplevd kvalitet på Akuttsenteret ved Sykehuset i Vestfold HF.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright by the Authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800nb_NO
dc.source.pagenumber82nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel