Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorÆrensgaard, Lea
dc.date.accessioned2019-10-30T09:18:10Z
dc.date.available2019-10-30T09:18:10Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2625323
dc.description.abstractDenne avhandlingen er et resultat av min interesse for temaet trøst og tilknytning mellom barn og foreldre. Alle barn trenger trøst, enten fordi det får vaksine på helsestasjonen eller fordi barnet er oppbrakt og lei seg. Jeg ønsker i denne avhandlingen å undersøke hvordan trøst kan observeres og beskrives uten å påføre barnet unødvendig ubehag. Jeg fikk til et samarbeide med en helsesøster i kommunen, hun ble min informant sammen med seks foreldre og deres barn i alderen 3 til 15 måneder. De seks barna skulle ha to vaksiner på helsestasjonen og jeg fikk lov å bli med inn på konsultasjonsrommet. Det gav meg en unik mulighet til å observere hvordan trøst kommer til syne, etter at barnet har fått vaksine og har det vondt og trenger trøst. I løpet av observasjonene og intervjuene med helsesøster visste det seg at helsesøster og jeg, som er utdannet barnevernspedagog, hadde ulik forståelse for når man er bekymret for et barn. Det gjorde meg forvirret. Jeg undret meg over, hva er sannhet og hvem har sannheten! Det førte meg på en lang og spennende reise. For bedre å forstå dette, konstruerte jeg følgende problemstilling. Hvordan forstå trøst i et kulturelt profesjonsperspektiv? For ytterligere å forstå dette stilte jeg tre drøftingsspørsmål. De lyder som følger: • • Hvorfor er helsesøster så opptatt av barnets fysiske kropp og praktiske gjøremål? • • Hvordan kan man forstå at ulike «sannheter», gir ulik forståelse av barns behov? • • Hvordan kan man forstå at tilknytningsteorien gir ulik mening i ulike kontekst? Min metodiske tilnærming er å se på to ytterpunkter hos helsesøster og barnevernspedagogen i forhold til å forstå trøst. Mitt prosjekt har gitt meg innblikk i hvordan helsesøster arbeider og møter barn og foreldre på helsestasjonen. Og jeg har fått mulighet for å observere hvordan trøst kommer til syne når et barn har det vondt etter det har fått vaksine. Jeg fant at alle de seks foreldre som jeg observerte trøster barnet sitt etter det fikk vaksinen. Det interessante var å se at måten foreldrene trøster barnet på, var med ulik sensitivitet. Før jeg startet min studie, kjente jeg til at helsesøsterprofesjonen og barnevernprofesjonen har ulike utspring i to forskjellige vitenskapsteoretiske syn, men det interessante var å oppdage, forstå og sette ord på de to ulike syn og hvilken betydning dette synet har, når man møter foreldre og barn på helsestasjonen, og siden beskrive det man ser.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjecttrøstnb_NO
dc.subjectbarnevernnb_NO
dc.titleTrøstens betydning mellom to profesjonsperspektiver. En kvalitativ studie av trøst og trøstens betydning sett fra et barnevernsperspektivnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderthe Authornb_NO
dc.source.pagenumber109.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel