Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorArvesen, Katrine
dc.date.accessioned2019-10-03T11:42:50Z
dc.date.available2019-10-03T11:42:50Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2620073
dc.description.abstractProblemstillingen er: "Hvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap"? For å belyse dette ønsker jeg å se på hvordan barnehagens kunnskapsutvikling henger sammen med utviklingsprosesser. Jeg har da valgt meg ut et team i barnehagen. Forskningsspørsmål: Hvordan opplever et team kunnskap? Hvordan jobber lederen for å fremme kunnskapsutvikling? Teori: Jeg beskriver ulike teorier som setter studien min i sammenheng. Innenfor teorien har jeg en kunnskapsdel der jeg beskriver kunnskap teorier delt inn etter ulike retningene, strukturell, kunnskapsspiralen, og sosiokulturelt perspektiv. Jeg redegjør for organisasjonsteori og knytter den opp mot barnehagen som organisasjon. Videre beskriver jeg ledelse som funksjonelt og ledelse i et relasjonsperspektiv. Teamteorien til Hjertø (2013) og Aasen (2012) knytter jeg sammen med teamarbeid i barnehagen. Metode: Jeg har valgt kvalitativ metode, og gruppeintervju som undersøkelsesform. Intervjuet var delvis strukturert. Daglig leder var også tilstede sammen med teamet under intervjuet. Jeg valgte ut to team i to ulike barnehager, barnehage Grønn og barnehage Orange. Gruppeintervjuet er preget av mange perspektiver der deltakerne ofte utfyller og spør hverandre oppfølgingsspørsmål. Presentasjon av funn: Jeg transskriberte og sorterte materialet og lagde kategorier. Kjernekategorien er "Kunnskap- hvordan det?". De fire hovedkategoriene er "Kunnskapsdeling", "Teamet", "Kunnskapsutvikling" og "Lederen og organisasjonens betydning". Drøfting: Jeg løfter frem funn og sitater fra deltakerne og drøfter de i lys av teorien. Jeg diskuterer at taus og eksplisitt kunnskap vektlegges ulikt av deltakerne. Jeg beskriver hvordan teamene har vært gjennom en kunnskapsutviklings prosess, og hva prosessen resulterte i. Jeg drøfter kompleksiteten i teamlederrollen. Oppsummering: Jeg oppsummerer med at team kan utvikle, men også avvise kunnskap. Og at ulike team utvikler forskjellig kunnskap ut ifra relasjoner innad og teamlederennb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectutdanningsledelsenb_NO
dc.subjectkunnskapsutviklingnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.titleHvordan opplever og utvikler et team i barnehagen kunnskap?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.source.pagenumber68nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel