Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOlsen, Hege
dc.date.accessioned2019-09-30T11:00:04Z
dc.date.available2019-09-30T11:00:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2619343
dc.description.abstractStudien tar utgangspunkt i det rusmiddelforebyggende familieprogrammet Kjærlighet & Grenser. Dette er et universelt, skolebasert program bestående av flere samlinger gjennom en syv ukers periode, og som retter seg mot ungdom i alderen 10-14 år og ungdommenes foreldre. Programmet har som hovedmål å utsette tidlig rusdebut hos unge, og sikter i denne sammenheng på å styrke familiebåndet, samt å fremme beskyttelsesfaktorer og å svekke risikofaktorer hos ungdom (Tangen & Knutheim, 2009, s. 65). En viktig del av programmet sentrerer rundt aktuelle ungdomsutfordringer knyttet til vennepress og digitale medier, i tillegg til at foreldres egne alkoholholdninger og grensesetting i hjemmet blir arbeidet med i hele perioden programmet kjøres (Bjørknes & Koposov, 2018). Denne oppgaven har som formål å undersøke og forstå hvordan ungdommer og foreldre som har deltatt i programmet, erfarer nettopp det å delta i et slikt rusmiddelforebyggende program. I tillegg ser jeg nærmere på hva deltakelse har betydd for deltakerne, og undersøker hva de har lært fra programmet. Med utgangspunkt i programmets egen målsetting har jeg undersøkt informantenes synspunkter og erfaringer gjennom hovedtemaene forståelse, beskyttelse og forebygging, hvor jeg har arbeidet ut fra følgende problemstilling: «Hvilke opplevelser og erfaringer har det rusmiddelforebyggende programmet Kjærlighet & Grenser gitt deltakerne?» De faglige og teoretiske tilnærmingene benyttet i avhandlingen baseres blant annet på dagsaktuell forskning som studerer ungdommers velferd i dagens samfunn, samt ulike teoretiske perspektiver som tar for seg temaer som moderne oppvekstvilkår, oppdragelse, ungdomstiden og det rusforebyggende arbeidet i skolen. Oppgavens problemstilling forsøkes videre belyst og besvart gjennom 4 fokusgruppeintervju med tilsammen 18 informanter som i nyere tid har vært gjennom Kjærlighet & Grenser. Undersøkelsen viser at både ungdomsinformantene og foreldreinformantene stiller seg svært positive til programmet etter deltakelse. Begge informantgruppene vektlegger økt bevissthet og påfyll av læring, hvor også større innsikt om ungdomstiden og hva den kan føre med seg av utfordringer blir trukket fram som sentral kunnskap Kjærlighet & Grenser har bidratt med. Gjennom undersøkelse av ungdommenes erfaringer finner man blant annet at programmet har gitt dem en større forståelse for hvordan de kan håndtere ulike ungdomsutfordringer som vennepress, ubehageligheter ved bruk av digitale og sosiale medier, og alkoholbruk. Når det gjelder foreldrenes opplevelse av programmet, vektlegges det at de har fått en oppvekker på at eget barn er i ferd med å tre inn i ungdomsårene, og at programmet har bidratt med forberedelser til denne tiden. Funn knyttet til foreldrekontroll og beskyttelse ses i sammenheng med et stort engasjement i barnas liv, hvor en rimelig konklusjon synes å være at kontrollen foreldreinformantene uttrykker kan anses som en ekstra trygghet og støtte de unge behøver gjennom de turbulente ungdomsårene. Studiens funn knyttet til rus og forebygging kan i hovedsak sies å sentrere rundt områdene alkoholbruk, konsekvenslæring, foreldrepåvirkning, beskyttelse, tillit, og rusforebygging i skole. Informantene forteller i intervju at programmet har tilført viktig kunnskap om konsekvensene av et risikofylt rusmiddelmisbruk, hvor et viktig funn handler om hvilken påvirkningskraft foreldre har i det rusforebyggende arbeidet, som de gjennom deltakelse er blitt gjort mer oppmerksomme på. Også ungdomsinformantene oppleves å ha reflektert grundig over hvordan rusmidler passer inn i deres fremtid, hvor et annet funn tar for seg fordelen det gir ved at rusforebyggende tiltak blir satt inn før bruken av rusmidler blir utbredt blant ungdommer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectkjærlighet grenser kvalitative studier ungdom rus foreldrenb_NO
dc.titleUngdom, rus og foreldrestøtte: En kvalitativ studie av ungdom og foreldres erfaringer med programmet Kjærlighet & Grensernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright of the Authornb_NO
dc.source.pagenumber124nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel