Ungdom, rus og foreldrestøtte: En kvalitativ studie av ungdom og foreldres erfaringer med programmet Kjærlighet & Grenser
Abstract
Studien tar utgangspunkt i det rusmiddelforebyggende familieprogrammet Kjærlighet &
Grenser. Dette er et universelt, skolebasert program bestående av flere samlinger
gjennom en syv ukers periode, og som retter seg mot ungdom i alderen 10-14 år og
ungdommenes foreldre. Programmet har som hovedmål å utsette tidlig rusdebut hos
unge, og sikter i denne sammenheng på å styrke familiebåndet, samt å fremme
beskyttelsesfaktorer og å svekke risikofaktorer hos ungdom (Tangen & Knutheim, 2009,
s. 65). En viktig del av programmet sentrerer rundt aktuelle ungdomsutfordringer knyttet
til vennepress og digitale medier, i tillegg til at foreldres egne alkoholholdninger og
grensesetting i hjemmet blir arbeidet med i hele perioden programmet kjøres (Bjørknes
& Koposov, 2018).
Denne oppgaven har som formål å undersøke og forstå hvordan ungdommer og foreldre
som har deltatt i programmet, erfarer nettopp det å delta i et slikt
rusmiddelforebyggende program. I tillegg ser jeg nærmere på hva deltakelse har betydd
for deltakerne, og undersøker hva de har lært fra programmet. Med utgangspunkt i
programmets egen målsetting har jeg undersøkt informantenes synspunkter og
erfaringer gjennom hovedtemaene forståelse, beskyttelse og forebygging, hvor jeg har
arbeidet ut fra følgende problemstilling:
«Hvilke opplevelser og erfaringer har det rusmiddelforebyggende programmet Kjærlighet
& Grenser gitt deltakerne?»
De faglige og teoretiske tilnærmingene benyttet i avhandlingen baseres blant annet på
dagsaktuell forskning som studerer ungdommers velferd i dagens samfunn, samt ulike
teoretiske perspektiver som tar for seg temaer som moderne oppvekstvilkår,
oppdragelse, ungdomstiden og det rusforebyggende arbeidet i skolen. Oppgavens
problemstilling forsøkes videre belyst og besvart gjennom 4 fokusgruppeintervju med
tilsammen 18 informanter som i nyere tid har vært gjennom Kjærlighet & Grenser.
Undersøkelsen viser at både ungdomsinformantene og foreldreinformantene stiller seg
svært positive til programmet etter deltakelse. Begge informantgruppene vektlegger økt bevissthet og påfyll av læring, hvor også større innsikt om ungdomstiden og hva den kan
føre med seg av utfordringer blir trukket fram som sentral kunnskap Kjærlighet & Grenser
har bidratt med. Gjennom undersøkelse av ungdommenes erfaringer finner man blant
annet at programmet har gitt dem en større forståelse for hvordan de kan håndtere ulike
ungdomsutfordringer som vennepress, ubehageligheter ved bruk av digitale og sosiale
medier, og alkoholbruk. Når det gjelder foreldrenes opplevelse av programmet,
vektlegges det at de har fått en oppvekker på at eget barn er i ferd med å tre inn i
ungdomsårene, og at programmet har bidratt med forberedelser til denne tiden. Funn
knyttet til foreldrekontroll og beskyttelse ses i sammenheng med et stort engasjement i
barnas liv, hvor en rimelig konklusjon synes å være at kontrollen foreldreinformantene
uttrykker kan anses som en ekstra trygghet og støtte de unge behøver gjennom de
turbulente ungdomsårene.
Studiens funn knyttet til rus og forebygging kan i hovedsak sies å sentrere rundt
områdene alkoholbruk, konsekvenslæring, foreldrepåvirkning, beskyttelse, tillit, og
rusforebygging i skole. Informantene forteller i intervju at programmet har tilført viktig
kunnskap om konsekvensene av et risikofylt rusmiddelmisbruk, hvor et viktig funn
handler om hvilken påvirkningskraft foreldre har i det rusforebyggende arbeidet, som de
gjennom deltakelse er blitt gjort mer oppmerksomme på. Også ungdomsinformantene
oppleves å ha reflektert grundig over hvordan rusmidler passer inn i deres fremtid, hvor
et annet funn tar for seg fordelen det gir ved at rusforebyggende tiltak blir satt inn før
bruken av rusmidler blir utbredt blant ungdommer.