Økonomiske Styringsverktøy og Lønnsomhet
Abstract
De siste årene har en rekke strategiske styringsverktøy fått innpass i virksomheters styringssystem. Det eksisterer lite empiri på hvordan disse styringsverktøyene påvirker virksomhetenes prestasjoner. Denne masteravhandlingen har derfor som formål å undersøke om det foreligger sammenhenger mellom bruk av strategiske styringsverktøy og lønnsomhet i Norsk IT og Telecom bransje. Studien vil fokusere på denne bransjen da jeg anser det som en spennende bransje i vekst som også har behov for rask og smidig styring i forhold til hurtige endringer i omgivelsene. For å undersøke sammenhengen mellom strategiske styringsverktøy og lønnsomhet har jeg for et utvalg norske IT og Telecom bedrifter kartlagt hvilke verktøy de bruker og deres økonomiske resultater i form av lønnsomhet. I arbeidet inkluderer jeg fem styringsverktøy som dekker flere ulike fokusområder og funksjoner.
Jeg har utført en kvantitativ studie hvor jeg benyttet en spørreundersøkelse som datainnsamlingsmetode. Respondentene mine ga uttrykk for at budsjett fortsatt står sterkt i bransjen, med høyest gjennomsnittlig bruk av alle verktøyene i studien. Resultatene mine viser tendenser til at flere av styringsverktøyene har sammenheng med bedriftenes lønnsomhet. Resultatene viser både positive og negative sammenhenger. Hovedfunnet mitt er imidlertid en positiv sammenheng mellom benchmarking samt at budsjett har en signifikant negativ samvariasjon med lønnsomhet. Med andre ord vil det å forkaste budsjett ha en positiv sammenheng med lønnsomhet i følge analysene mine. Resultatene indikerer også en svak, men positiv sammenheng med lønnsomhet for styringsverktøyet kundelønnsomhetsanalyser. Dette tyder på at indentifisering av lønnsomme og ulønnsomme kunder er gunstig for bedrifter i IT og Telecom bransjen.