Karpe mellom maktkritikk og definisjonsmakt. En undersøkelse av Karpes musikkvideo «Den islamske elefanten»
Master thesis
Published version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Master i kulturstudier [133]
Abstract
Karpe er en rap-gruppe som har satt sine spor i norsk hiphophistorie siden tidlig 2000-tallet. I 2015 ga de ut konseptalbumet «Heisann Montebello» hvor Karpe har skapt et unikt univers bestående av fiktive karakterer, symbol og metaforer knyttet opp mot strukturene i samfunnet vårt. De har sterke tekster med politisk engasjement, hvor de også belyser religion, identitet, mangfold, minoriteter, klasseskiller, og i alt dette kritiserer de makthaverne. Med dette som utgangspunkt skal studien belyse problemstillingen: Karpe mellom maktkritikk og definisjonsmakt. Og videre besvare forskningsspørsmålene: Er det form eller innhold i Karpes videoer som sikrer dem popularitet? Og er Karpes popularitet stor nok til at gruppen kan påvirke/bestemme dagsorden i ungdomsmiljøet og slik utøve definisjonsmakt?
Studien har et kvalitativt design som bygger på to empiriske undersøkelser. Den første en analyse av Karpes musikkvideo «Den islamske elefanten», mens den andre undersøkelsen bygger på et gruppeintervju og to individuelle intervju med ungdommer fra to ulike miljøer i Oslo øst og vest.
Avhandlingen hviler på Cultural studies tradisjon og dens fokus på makten i kulturen. Teorien bidrar til å belyse tolkninger og oppfatninger i undersøkelsens empiri. Studien drøfter om og hvordan Karpes musikkvideo «Den islamske elefanten» bidrar til et større samfunnsperspektiv. Det dreier seg blant annet om hvilke aspekt ved samfunnet som opptar ungdommene.
Oppgaven diskuterer også hvordan Karpe utøver maktkritikk i sin kunst og om dette innebærer definisjonsmakt overfor det unge publikum. Har Karpe makt til å påvirke ungdommenes dagsorden?