Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSusnic, Sonja
dc.date.accessioned2019-08-15T13:31:49Z
dc.date.available2019-08-15T13:31:49Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608552
dc.description.abstractMed denne oppgaven og via min forskning ønsker jeg å gi et helhetlig bilde på hvilke utfordringer studenter i høyere utdanning har hatt på veien fra elev i videregående skole til student i høyere utdanning. Jeg har vært nysgjerrig på hvilke emosjoner de har hatt i prosessen og hvilke aktiviteter og læringsmetoder i videregående skole de ser på som nyttige for utvikling av karriereferdigheter og karrierekompetanse. Mitt datamateriale har jeg hentet fra et strukturert fokusgruppeintervju med fem studenter, som bor i Oslo, og har gått på videregående skole i Vestfold på ulike studieforberedende programmer. Alle har flyttet hjemmefra, startet opp med studier, har ansvar for egen økonomi og etablert nye nettverk og roller. I tillegg til å intervjue studentene, fikk de i oppgave å fylle ut sin egen endringskurve for perioden 1. januar 2018 til 19. november 2018, som var siste del av videregående skole og fram til gjennomføringen av fokusgruppeintervjuet. Denne oppgaven valgte jeg for at studentene skulle visualisere sine emosjonelle svingninger i perioden. Svarene de ga på intervjuet og materialet fra endringskurven danner datagrunnlaget for min analyse. Mine forskningsspørsmål: Hvilke erfaringer har studenter i høyere utdanning med karriereveiledning og karrierlæringsaktiviteter i videregående skole? Hvilke karriereutviklingstemaer, aktiviteter og metoder fremhever studenter i høyere utdanning som viktige for utviklingen av gode karriereferdigheter og karrierekompetanse? Hvordan opplevde studenter i høyere utdanning overgangsfasen fra elev til student og hvilke faktorer var viktige i denne fasen? Datamaterialet fra fokusgruppeintervjuet har jeg sortert i tabeller. Utsagnene, som er studentenes deling av erfaringer og meninger, ønsket jeg å bringe videre i en komprimert form, slik at budskapet de kom med skal bli hørt. I forkant av mitt fokusgruppeintervju gjorde jeg et forarbeid lokalt i Vestfold, for å øke min kompetanse om praksisfeltet, både når det gjaldt dagens praksis på skolene innen karriereveiledning og karrierelæring og hva som skjer på systemnivå i Vestfold Fylkeskommune. I Vestfold bevilges det for tiden økte ressurser til å utvikle tilbudet elevene får i videregående skole og det er allerede satt i gang prosjekter. I den sammenheng håper jeg min masteroppgave vil være et nyttig bidrag i dette arbeidet. Økte ressurser og flere obligatoriske tilbud er noe av det som kan styrkes ytterligere. I tillegg bør det tilrettelegges for flere differensierte tilbud, slik at alle blir ivaretatt med sine behov. Emosjonell og kognitiv utvikling via mangfoldige aktiviteter fremmer læring og utvikler autonome individer som kan løse frivillige og ufrivillige problemer, som en overgangsfase er. Forskningsprosessen har vært krevende, spennende og lærerik. Jeg har lært mye om videregående skole, om meg selv og om studenters hverdag og utfordringer. Arbeidet med oppgaven har gitt meg nye perspektiver og ny innsikt. Fagfelt har høy aktualitet i dagens samfunn med frafall og omvalg i høyere utdanning. Det er derfor viktig med økt kompetanse på feltet som kan bidra til å forberede elevene best mulig til å løse utfordringene knyttet til overgangen til høyere utdanning kognitivt og emosjonelt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectKarriereveiledningnb_NO
dc.subjectStudenternb_NO
dc.subjectElevernb_NO
dc.subjectVideregående skolenb_NO
dc.titleOvergangen fra elev til student, sett med studenter i høyere utdanning sine øyne.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000nb_NO
dc.source.pagenumber98nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel