dc.contributor.author | Sandvik, Berit Margrethe | |
dc.date.accessioned | 2019-06-12T08:36:17Z | |
dc.date.available | 2019-06-12T08:36:17Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7860-373-4 | |
dc.identifier.issn | 2535-5325 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2600556 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn:
International Child Development Program (ICDP)- veilederopplæring er et pedagogisk hjelpemiddel til utvikling av helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til veiledning for å fremme godt samspill mellom foreldre og barn. Disse ferdighetene er ifølge Nasjonale retningslinjer for helsestasjon og skolehelsetjeneste, sentrale i arbeidet som helsesøster. Å utvikle personlige ferdigheter og dannelse står også sentralt i nasjonale føringer for kvalitet i høyere utdanning. Kunnskapsgrunnlaget i ICDP er sammenfallende med store deler av rammeplanens krav til innhold i helsesøsterutdanningen. Innovative holdninger til organisering av studiets teoretiske og praktiske deler er nødvendig for å lykkes med implementeringen.
Hensikt:
Hensikten var å utforske og beskrive hvordan den pedagogiske tilnærmingen i ICDP-veilederopplæringen kan bidra til å utvikle studentenes kunnskap og personlige (generiske) ferdigheter til å fremme godt samspill mellom foreldre og barn.
Metode:
Elementer fra både kvantitativ- og kvalitativ metode er brukt i fire delstudier, for å evaluere- og justere prosjektet underveis. Det ble brukt spørreskjema med kombinasjon av lukkede svaralternativer og åpne spørsmål, dialogkonferanse med fokusdialog og sju kvalitative forskningsintervju. Delstudiene ble gjennomført i perioden 2009 - 2016. Informantene var 32 studenter, 28 studenter, 30 praksisveiledere, 78 deltagere fra studentenes ICDP-veiledningsgrupper, 10 tidligere studenter i jobb som helsesøstre et år etter utdanning og sju tidligere studenter i jobb som helsesøstre 1 – 3 år etter utdanning. Jeg har brukt systematisk tekstkondensering som metode for å analysere den kvalitative delen av datamaterialet. Spørreskjemaenes lukkede svaralternativer er talt opp i de forskjellige rangeringene for hvert spørsmål.
Resultat:
Studenter og praksisveiledere vurderer ICDP-veilederopplæring som relevant i helsesøsterutdanningen, men det ulike oppfatninger om hvor i studieløpet den praktiske delen av opplæringen bør gjennomføres. Studentene vurderer lærerens formidling, læringseffekten og læringsutbyttet med så positivt resultat at det kan tyde på at kvaliteten på opplæringen er god. Studentene har utviklet sin veiledningskompetanse, sin faglige og personlige ferdigheter. Foreldrene som har deltatt i studentenes praktiske trening oppgir at de har blitt tryggere i omsorgsrollen, og mer oppmerksomme på barnas behov som selvstendige individ.
Konklusjon:
ICDP viser seg å være et velegnet pedagogisk hjelpemiddel for både lærer og studenter for å utvikle personlige (generiske) ferdigheter til å fremme godt samspill mellom foreldre og barn. ICDP i helsesøsterutdanning er med på å oppfylle kriterier for kvalitet i høyere utdanning, nasjonale føringer for helsesøstrenes yrkesutøvelse og rammeplanens føringer for innhold i helsesøsterutdanningen og fagplanens læringsutbyttebeskrivelser.
Implikasjoner for praksis:
Utdanningsinstitusjoner bør i større grad samarbeide med praksisfeltet om hvordan den praktiske delen av ICDP kan gjennomføres på en måte som bidrar til utvikling av helsesøstertjenesten, og det anbefales å fortsette med full ICDP-veileder-opplæring i helsesøsterutdanning. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Sørøst-Norge | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Skriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;28 | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ | |
dc.subject | pedagogisk tilnærming | nb_NO |
dc.subject | helsesøsterutdanning | nb_NO |
dc.subject | helsesykepleierutdanning | nb_NO |
dc.subject | veiledningskompetanse | nb_NO |
dc.subject | samspill foreldre - barn | nb_NO |
dc.title | Rapport fra prosjekt International Child Development Programme (ICDP) : - veilederopplæring implementert i helsesøsterutdanningen - et bidrag til å utvikle helsesøsterstudentenes kunnskap og ferdigheter til å fremme godt samspill mellom foreldre og barn | nb_NO |
dc.type | Report | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 54 | nb_NO |