«Elevene bak tallene – triangulert analysekompetanse» : forprosjekt i desentralisert kompetanseutvikling høsten 2018 for Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø - Grenland+
Report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2593088Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skoleledere og skoleeiere i Siljan, Skien, Porsgrunn, Bamble, Drangedal og Kragerø (Grenland +) samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge med skolebasert kompetanseutvikling. Dette er en del av desentralisert kompetanseutvikling, Utdanningsdirektoratet, der tiltakene bidrar til at skoleeiere skal nå målene for grunnopplæringen.
- Elevene skal ha et godt læringsmiljø
- Elevene skal mestre grunnleggende ferdigheter og ha god faglig kompetanse
- Flere elever og lærlinger skal gjennomføre videregående opplæring
«Elevene bak tallene – triangulert analysearbeid» er en tilnærming for å lære som profesjonsfellesskap i skoler. Profesjonsfellesskapet tar utgangspunkt i elevers læringsutbytte som Elevundersøkelsen, eksamensresultater, nasjonale prøver eller andre kartleggingsprøver. Med dette utgangspunktet arbeider profesjonsfellesskapet aksjonsforskende for å innhente data/informasjon ved å observere i opplæringen, intervjue elever, foreldre eller kolleger og/eller innhente lokale planer, ukeplaner, lekseplaner. Vi kaller dette å triangulere. Ut fra innhentet data/informasjon reflekterer og analyserer profesjonsfellesskapet, for så å vurdere og ta avgjørelser for ny pedagogisk praksis. Aktuelle begrep vi jobber med er «elevsentrert læringsledelse».
For interesserte lesere anbefales artikkel i tidsskriftet Skolelederen nr.2/2019