Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLindquist, Hein
dc.date.accessioned2019-02-04T09:33:16Z
dc.date.available2019-02-04T09:33:16Z
dc.date.created2019-01-29T15:20:26Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNOA - Norsk som andrespråk. 2018, 34 (1-2), 10-40.nb_NO
dc.identifier.issn2387-6670
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2583696
dc.description.abstractDe fleste barn begynner i norske barnehager så snart de har fylt ett år. Dette gjelder også for barn med flerspråklig familiebakgrunn. Det finnes lite empirisk forskning om språkbruk i sammenhenger om de yngste flerspråklige barna som går i barnehagen. Artikkelen presenterer resultater fra en mikro-etnografisk studie. Samtaler fra pedagogiske aktiviteter i tre småbarnsavdelinger er videofilmet og transkribert. I disse barnehagene snakkes det utelukkende norsk, og barnas gryende flerspråklige kompetanse vektlegges ikke i det pedagogiske arbeidet. Gjennom å analysere språkbruken i ulike typer lek får vi innsikt i hvordan ansatte bruker undervisningstone og utvekslingstone (Palludan 2007). Med de yngste barna som er gryende flerspråklige, snakker de ansatte ofte med en undervisningstone samtidig som det er en implisitt språkdidaktikk som dominerer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.titleBarnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringernb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber10-40nb_NO
dc.source.volume34nb_NO
dc.source.journalNOA - Norsk som andrespråknb_NO
dc.source.issue1-2nb_NO
dc.identifier.cristin1667779
cristin.unitcode222,59,7,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal