Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHolm, Julie Evensen
dc.date.accessioned2018-11-06T09:09:59Z
dc.date.available2018-11-06T09:09:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571185
dc.description.abstractI internasjonal og nasjonal forskning, samt nasjonale styringsdokumenter og satsninger,løftes viktigheten av god ledelse frem for å sikre bedre læringsbytte hos elevene. Dette gjøres gjennom tilrettelegging for en kollektiv læringskultur og ved å se ledelse en som distribuert aktivitet. Denne studien undersøker hva som kjennetegner en ledelsespraksis i lederteam som bidrar til profesjonsutvikling. Den er en kvalitativ kasusstudie og bygger på kvalitative intervjudata, samt plandokumenter, fra to rektorer og seks avdelingsledere på to kombinerte videregående skoler. Oppgaven bygger på en sosialkonstruktivistisk tradisjon hvor kunnskap og ledelse sees på som sosial konstruert i interaksjonen mellom mennesker. Praksisarkitekturene til Kemmis og Grootenboer er valgt som teoretisk rammeverk og hovedteori. Valget av en praksisteoretisk tilnærming til ledelse kommer som svar på kritikken om en manglende kobling mellom teori og praksis i mer tradisjonelle ledelsesteorier. Studiens hovedfunn er at ledelsespraksis i lederteam kjennetegnes av et felles språk som fremmer refleksjon og samtale, en distribuert ledelsespraksis preget av tillitt og et ensrettet fokus på elevens læring som overordnet mål for alt lederarbeid. Studien argumenterer for at en ledelsespraksis som skal holde fast ved at elevens læring er overordnet alt krever en tilstedeværelse for å lykkes. Denne tilstedeværelsen forstås som en språklig tilstedeværelse gjennom samtaler og refleksjon i lederteamets sayings. Den forstås gjennom deltakelse i lærernes læring i kollektive læringsprosesser, doings. Og den forstås gjennom ledelse som en distribuert praksis preget av tillitt og maktbevegelighet i lederteamets relatings. Implikasjoner for videre forskning vil kunne være å rette fokus på hvordan felles fagspråk i skolen kan gjøres gjeldende for både lærere og ledere som en samlet profesjon. Ledelsespraksis i lederteam er foreløpig fortsatt relativt uutforsket på grunnskolenivå og i forlengelsen av denne studien håper jeg det kan inspirere til å forske videre på ledelse som praksis også i den konteksten. Og sist men ikke minst, hva har det å si for skoleledelse at ledere tar et aktivt standpunkt om at skoleledelse fremfor alt annet omhandler elevenes læring? Nøkkelord: ledelse som praksis, praksisperspektiv på ledelse, praksisarkitekturer, profesjonsutvikling, distribuert ledelse, felles språk, profesjonsfelleskap. ABSTRACT In recent years there has been an uptake in international and national research and policy documents that highlights the importance of leadership in increasing students’ learning outcomes. This thesis investigates the characteristics of leadership as practice, set in the context of team leadership, and how this practice contributes to the development of the school’s professional community. It is a qualitative case study set in the scientific frame of social constructivism. This entails the notion that knowledge, as well as leadership, is constituted through, and situated in, our social interactions. The thesis draws on empirical material from two individual interviews, two focus group interviews, and four planning and strategy documents from two upper secondary schools. Taking a practice theory approach to leadership, the theoretical framework based on the notion of practice architectures from Kemmis and Grootenboer, is arguably a response to the criticism that traditional leadership theories fail to capture the complexity of leadership as practice. The study’s main findings are that leadership as practice is characterized as reflective and conversational; as distributed making trust and power defining factors; as well as that the students learning outcomes is the outspoken overall goal of all the work connected to being a school leader. The study argues that a leadership practice in teams that focuses on student learning outcomes as its overall goal requires a presence in order to succeed. A presence that is mediated through the sayings, doings and relatings of leadership as practice set in teams. Implications for further study is connected to the deputy head role especially in lower secondary school where leadership practice in teams similar to this is rare. The leaders’ focus on student outcomes should also be explored further as is in great contrast the principals of New Public Manangement that has rolled into the Norwegian school context in the last decade. Lastly, I hope the power of collective language in the reflection and dialog on tacit knowledge, highlighted through the leadership practices in this study, will spark an interest for further inquiry of the power of a collective language that frames both teachers’ and leaders’ professional practice. Keywords: leadership as practice, practice perspective on leadership, team leadership, practice architectures, professional development, distributed leadership, collective language, professional communitiesnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectlæringsutbyttenb_NO
dc.subjectkollektiv læringskulturnb_NO
dc.subjectledelsespraksisnb_NO
dc.subjectlederteamnb_NO
dc.subjectpraksisarkitekturernb_NO
dc.subjectprofesjonsutviklingnb_NO
dc.subjectdistribuert ledelsenb_NO
dc.subjectprofesjonsfellesskapnb_NO
dc.titleSkal du lykkes må du være tilstede: En kvalitativ kasusstudie av hvordan ledelsespraksis, sett i lys av praksisarkitekturene, bidrar til profesjonsutvikling i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holderCopyright: the Authornb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber95nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel