Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTveit, Sofie
dc.contributor.authorSvenni, Trine West
dc.date.accessioned2018-09-13T13:25:40Z
dc.date.available2018-09-13T13:25:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2562540
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan ungdommer beskriver lærere som mobber, og hvordan dette har påvirket gjennomføringen av skolegangen. Formålet med oppgaven er å få kunnskap om hvordan mobbing på skolen foregår, og hvilken rolle lærerne har i mobbesituasjonene. Dette har vi valgt å belyse gjennom tre forskningsspørsmål. Hva forteller ungdommene om: 1. Lærere som ikke griper inn, 2. Lærere som skyver elevene ut av skolen og 3. Lærere som bruker vold mot elever. Som deltakere i prosjektet «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark», har vi tilgang på intervjuer med omtrent 70 informanter. Prosjektet har et longitudinelt design, og hver informant har til nå opptil fire intervjuer med tilhørende feltnotater. Vi har gjort et utvalg av åtte informanter som forteller om lærerens rolle i mobbehistorier. Ungdommene har selv valgt å fortelle om mobbing, da intervjuformen som benyttes er narrativ og indirekte. Masteroppgaven er kvalitativ, med hermeneutisk tilnærming. Analysen viser at ungdommene blir mobbet av lærere på ulike måter. De beskriver lærere som ikke griper inn i mobbesituasjoner, lærere som skyver elevene ut av skolen og lærere som bruker vold. Felles for disse beskrivelsene er manglende tilhørighet, å ikke bli tatt på alvor, at skolen svikter faglig og/eller sosialt, og mangel på autoritative lærere. På bakgrunn av forskning på mobbing og skoleavbrudd, samt teorier om læringsmiljø, drøfter vi funnene fra analysen. Funnene samsvarer i stor grad med den presenterte forskningen og teorien. Et funn på tvers av forskningsspørsmålene, er at ungdommene har ulike risikofaktorer som kan gjøre dem spesielt utsatte for skoleavbrudd. De fleste informantene har lese- og skrivevansker og/eller matematikkvansker, noen har psykiske utfordringer, og noen opplever å skille seg ut fra majoriteten. Ifølge ungdommene er relasjonen mellom lærer og elev en viktig faktor for å klare å gjennomføre skolegangen. Enkelte peker på læreren som en av grunnene til at de har mistrives på skolen, og for noen medførte mistrivselen stryk i ett eller flere fag, eller bytte av utdanningsprogram.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.titleDu passer ikke inn her. Lærere som mobber: en kvalitativ studie basert på ungdommers beskrivelser av mobbing i skolennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.rights.holdercopyright the authorsnb_NO
dc.source.pagenumber81nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel