Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØvergård, Vidar
dc.date.accessioned2018-08-28T07:52:39Z
dc.date.available2018-08-28T07:52:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559514
dc.description.abstractKrav og forventninger til karriereveiledning har endret seg over tid i takt med samfunnsendringer. Karriereveiledning i praksis kan være så mangt og mangfoldet er blitt kritisert. Karrierekonstruksjonsteorien presenterer en måte å forstå hvordan enkeltpersoner velger og forholderseg i arbeidslivet på. Individets tilpasning til et samfunnet i stadig endring er teoriens fokus.Tilpasningsrespons defineres ved den atferd som kan hjelpe individet å møte endringer i omgivelsene. Om resultat av tilpasning er vellykket avhenger av at individet har anlegg for, har evner til og tar i bruk tilpasningsressurser. Her er fire eksempler på hva teorien legger i tilpasningsressurser: i) Å være seg bevisst og ta i bruk et klart selvbilde, ii) å oppdatere seg på muligheter i arbeidslivet, iii) å kunne ta et valg og iv) å forberede seg til en utdannings eller yrkesmessig overgang.Masteroppgaven inneholder resultater fra en undersøkelse av en norsk oversettelse av Student Career Construction Inventory (SCCI) som måler tilpasningsrespons. Undersøkelsen ble besvart av 475 elever i studieforberedende program ved Lillestrøm videregående skole. Resultatene viste at det norske utvalget i gjennomsnitt samsvarer med resultater fra en rekke undersøkelser fra utlandet. En systematisk forbedring i form av positiv korrelasjon mellom snittverdiene og aldersgruppene var ventet, men resultatene viser ingen økning fra Vg1 til Vg2, snarere en liten nedgang. Variansen var større i vårt materiale enn det man har funnet i tidligere målinger. Eksplorerende faktoranalyse viste de fire faktorene utkrystallisering, utforsking, valgtaking og forbereding hvorav de to siste, i det foreliggende materialet samvarierte og kunne slås sammen til en faktor. Dette skyldes muligens at elevene i denne undersøkelsen følger studieforberedende utdanningsprogram og synes det er lang tid fram til deltakelse i arbeidslivet, og at tiden derfor ikke er inne for å velge og forberede seg riktig ennå. Ved sammenlikning vises at spørsmålene i undersøkelsen utgjør en terminologi og inneholder begreper som har fellestrekk med flere sentrale teorier på veiledningsfeltet. Internasjonalt har ulike uttrykksformer og innhold vanskeliggjort konstruktivt samspill. Terminologi kan bidra til felles forståelsen av hva som er adekvat aktivitet i unges forberedelser på egen framtid også på lokalt nivå hvor den nå kan fremstå som sprikende. Oppgaven diskuterer praktiske implikasjoner ved å presentere aktiviteter som kan ha effekt på elevenes tilpasningsrespons. Det blir presentert aktiviteter på individ- og klassenivå som er fagrelevante. Noen utvalgte aktiviteter beskrives utførlig og tenkes å være et innspill til det nyopprettede nettstedet til Nasjonal enhet for karriereveiledning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectkarriereveiledningnb_NO
dc.titleTilpasning og Karrierevalgnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber84 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel