Studentassistenters trygghet i sykepleierutdanningen.
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2504502Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Artikkelen er basert på en studie gjennomført ved en norsk høgskole. Studien undersøkte studentassistentenes trygghet og mulige påvirkende faktorer i veiledning av sykepleierstudenter. Artikkelen konsentreres omkring studentassistentenes behov for støtte, veiledning og styrking av fagkunnskap. Det ble benyttet strukturert spørreskjema til innhenting av data om deres opplevelse av trygghet i studentassistentrollen. Respondentene ble gitt mulighet for å registrere beskrivende data i tillegg. Studien synliggjør en tendens til at studentassistentene har god nytte av å arbeide to eller flere sammen i veiledningssituasjoner. De beskriver positive erfaringer fra samarbeid med andre studentassistenter og med fag-lærere. Tilgjengelige fagansatte nevnes av studentassistentene i flere sammenhenger med tanke på trygghet i rollen. Dette vektlegges ved forberedelse til veiledning av medstudenter, til diskusjon underveis og i etterkant. De anser kunnskap om og erfaring med pedagogiske metoder, som en stor fordel. Faglig trygghet innen sykepleierelaterte emner styrker deres trygghet i studentassistentrollen.