Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMadsen, Dag Øivind
dc.contributor.authorStorsveen, Maria
dc.contributor.authorKlethagen, Pål
dc.contributor.authorStenheim, Tonny
dc.date.accessioned2018-06-20T05:47:20Z
dc.date.available2018-06-20T05:47:20Z
dc.date.created2017-05-17T00:45:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationØkonomistyring & informatik. 2017, 32 (4), 309-330.nb_NO
dc.identifier.issn0900-8322
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2502181
dc.description.abstractSiden 2010 har det vært en sterk oppmerksomhet rundt ledelseskonseptet Lean i Norge. Det har blitt etablert regionale Lean-forum over store deler av landet. En rekke konsulentselskaper har tilbudt kurs og opplæring knyttet til Lean. I media har også Lean fått en omfattende dekning. Det har blitt arrangert en årlig nasjonal Lean-konferanse med flere hundre deltagere. Gitt denne interessen er det forståelig at enkelte har beskrevet Lean som en pandemi i norsk næringsliv. Kunnskap om i hvilken grad Lean benyttes og om erfaringer med dette ledelseskonseptet er derimot begrenset. I denne artikkelen belyser vi den faktiske bruken av Lean. Vår spørreundersøkelse viser at kun et begrenset antall norske bedrifter har tatt i bruk Lean. De fleste brukerne har kun tatt i bruk enkelte elementer fra Lean, det vi si at Lean ikke erstatter, men snarere kombineres med eksisterende praksis. Brukerne opplever positive effekter, men de fleste erfarer samtidig utfordringer med å ta Lean-ideene i bruk. De fleste har nylig tatt i bruk Lean, noe som viser at Lean på relativt kort tid blitt populært i Norge. Når det gjelder ikkebrukere av Lean, er det få som planlegger fremtidig bruk. Våre undersøkelser viser at det også i media er en tendens til avtagende interesse for Lean. Det kan derfor virke som om Lean er et ledelseskonsept som i denne omgang er i ferd med å miste noe av sin nåværende popularitet og reformeffekt på norske organisasjoner.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.relation.urihttps://www.djoef-forlag.dk/sites/oekinfo/pdf/art/4_16_17.pdf#page=67
dc.titleLean i Norge: I ferd med å gå av moten?nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionacceptedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber309-330nb_NO
dc.source.volume32nb_NO
dc.source.journalØkonomistyring & informatiknb_NO
dc.source.issue4nb_NO
dc.identifier.cristin1470645
cristin.unitcode222,57,3,0
cristin.unitnameInstitutt for økonomi, markedsføring og jus
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel