Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrand, Ann-Lisbeth
dc.date.accessioned2018-04-16T07:04:06Z
dc.date.available2018-04-16T07:04:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2494142
dc.description.abstractBakgrunn og formål Tema for denne masteroppgaven er rektors forståelse og beskrivelse av sin pedagogiske lederrolle. Jeg ønsket med dette å konstruere kunnskap om hvilke områder knyttet til pedagogisk ledelse rektorer mener er direkte knyttet til den pedagogiske lederrollen. Samt hvilke områder knyttet til pedagogisk ledelse rektorer opplever de lykkes med, og hvilke faktorer de opplever står i veien for å lykkes med pedagogisk ledelse. Formålet med denne oppgaven har vært å belyse hvordan rektorer selv forstår og beskriver sin pedagogiske lederrolle. Med utgangspunkt i rektorperspektiv og et utvalg av rektorenes egne opplevelser og erfaringer, søker studien å belyse problemstillingen: Hvordan forstår og beskriver rektorer sin pedagogiske lederrolle? Metode Gjennom kvalitative forskningsintervjuer samtalte jeg med fire rektorer om deres forståelse av pedagogisk ledelse. Det er rektorenes egne beskrivelse og forståelse av begrepet pedagogisk ledelse, som er studiens empiri. Det er med andre ord ikke et mål for denne studien å finne objektive kriterier for den beste pedagogiske lederrollen, men å synliggjøre de kontekstuelle beskrivelsene av rektorenes egne opplevelser. Med en kvalitativ tilnærming med intervju som forskningsmetode, baserer studien seg på fire intervjuer med informanter enkeltvis. Intervjuene ble tatt opp med min Iphone, og de transkriberte tekstene har utgjort studiens datamateriale. Datamaterialet ble kategorisert og ordnet med bakgrunn i studiens teoretiske rammeverk og mønstre på tvers av datamaterialet. På bakgrunn av analysen ble funnene formulert og drøftet i lys av det teoretiske rammeverket. Fordi dette er en liten studie, kan resultatene i oppgaven ikke uten videre generaliseres til andre utover utvalget. Til tross for dette gir studien rom for å si noe om rektorenes forståelse og beskrivelse av sin pedagogiske lederrolle. Studiens hovedfunn Mitt hovedfunn i denne undersøkelsen er at rektorene har fokus på kjernevirksomheten i skolen selv med de utfordringer en rektor møter i sitt daglige virke. De møter alle ulike hindringer i sin utførelse av sin pedagogiske lederrolle, men samtlige av rektorene hadde fokus på å fremme læring og utvikling. I dette synes rektorene å legge vekt på sitt ansvar for å legge til rette for å gi retning i læringsprosesser, og i utviklingen av det pedagogiske arbeidet. Rektorene fremstår som opptatt av læring og uttrykker at læring og utvikling i skolen er viktig for å følge samfunnets utvikling. I utøvelsen av sin pedagogiske lederrolle legger rektorene vekt på kjennskap til personalet og den pedagogiske praksis, og tilrettelegging for erfaringsdeling og refleksjon som sentralt. Studien er ment som et bidrag for å kaste et lys over hvordan rektorer ser på sin egen pedagogiske lederrolle. Samt hvilke faktorer som bidrar til at rektorene føler at de lykkes med sin utførelse av pedagogisk ledelse og hvilke faktorer som hindrer dem i dette. Med utgangspunkt i resultatene vil jeg påstå at elevene i mine informantskoler er godt ivaretatt når det gjelder læring og utvikling sett fra et rektorperspektiv. Rektorene forstår sitt ansvar som pedagogisk leder, og det er ofte ytre påvirkninger som tid og økonomi som gir rektorene utfordringer i sin utøvelse av sin pedagogiske lederrolle. Med utgangspunkt i resultatene ville en spennende innfallsvinkel vært å undersøke videre hvordan skoleeier ser på dette med det administrative som blir pålagt rektorene, og som rektorene sier tar mye tid fra dem. Kan det være at noe av all rapportering, dokument- og planskriving kunne vært gjort av kommuneadministrasjonen? Med utgangspunkt i studien vil jeg hevde at det må finnes muligheter for å frigjøre mer tid til rektorene slik at de kan utføre enda bedre pedagogisk ledelse.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsledelsenb_NO
dc.subjectrektorernb_NO
dc.titleHvordan forstår og beskriver rektorer sin pedagogiske lederrolle?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289nb_NO
dc.source.pagenumber63nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel