Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTollnes, Inger Johanne Riis
dc.date.accessioned2018-03-26T07:26:14Z
dc.date.available2018-03-26T07:26:14Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2492032
dc.description.abstractBarnehagen skal ifølge Rammeplan for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2011) være en lærende organisasjon for å håndtere nye krav og utfordringer. En stadig utvikling av personalets kompetanse, trekkes frem som betydningsfull for at dette skal kunne ivaretas. Videre trekkes kvaliteten i det daglige samspillet mellom mennesker i barnehagen frem som en av de viktigste forutsetningene for barns utvikling og læring. Pedagogisk leder har sammen med styrer ansvar for å lede dette pedagogiske arbeidet i kollegiet, for å fremme barns behov for omsorg og læring i barnehagen. Ved å sette ord på og reflektere over den praksisen man utøver i samspillet med barna i deres læringsmiljø, har man et grunnlag for å kunne vurdere om dette er tjenlig praksis for å operasjonalisere barnehagens mandat. Med denne forforståelsen ønsket jeg å undersøke hvordan pedagogisk leder kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende organisasjon sammen med medarbeiderne, gjennom refleksjon over kollegiets praksis. Sentrale begreper studien bygger på, som lærende organisasjon, ledelse, refleksjon og læring er redegjort for gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap. Med utgangspunkt i denne kunnskapen ble det gjennom en kvalitativ studie undersøkt hvordan pedagogiske ledere, fagarbeidere og assistenter i barnehager arbeidet med refleksjon over praksis, og hvordan pedagogisk leder ledet dette arbeidet i avdelingen eller teamet i barnehagen. I denne studien fant jeg at pedagogisk leder gjennom en ledelse som inkluderte og inspirerte medarbeiderne på avdelingen/teamet i barnehagen, fremmet refleksjon over egen yrkesutøvelse på bakgrunn av narrative dokumentasjoner i form av praksisfortellinger. Refleksjon over disse praksisfortellingene synliggjorde kollegiets bruksteorier og ga pedagogisk leder et virkemiddel for å vurdere hvorvidt denne praksisen var tjenlig, eller eventuelt måtte endres for å operasjonalisere barnehagens mandat. Studien viste at refleksjonsarbeidet resulterte i en større oppmerksomhet for faglig forankring hos personalet i deres yrkesutøvelse, og en bevissthet om at yrkespraksisen i organisasjonen måtte være tråd med føringene i barnehagens mandat.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectutdanningsledelsenb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.subjectorganisasjonsutviklingnb_NO
dc.titleBarnehagen som lærende organisasjon – En kvalitativ undersøkelse om organisasjonsutvikling gjennom refleksjonnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289nb_NO
dc.source.pagenumber74nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel